artikel

Blog: Top 5 mooiste nieuwe Nederlandse bruggen

bouwbreed

Mooie Nederlandse bruggen. Daar zijn er heel wat van: De Magere Brug, Waalbrug, Erasmusbrug en de Zeelandbrug bijvoorbeeld. Ook in recenter jaren hebben ‘we’ heel wat spectaculaire verbindingen “tussen twee punten, die door water of anderszins gescheiden zijn” (Van Dale) gemaakt. De mooiste bruggen die sinds de eeuwwisseling zijn opgeleverd? Hier mijn persoonlijke favorieten.

1. Krúsrak en Dúvelsrak in Sneek

Opgeleverd: 2008 en 2010

Ontwerp: Onix en Achterbosch Architectuur

Materiaal: Hout en staal

Aannemer: Schaffitzel Holzindustrie Schwäbisch Hall

Twee bruggen over de A7 bij Sneek, gemaakt van Accoya-hout. Ze bestaan beiden uit een stalen brugdek die wordt gedragen door twee identieke houten gekromde vakwerken in de vorm van een gotische boog. Per brug werd zo’n 690 vierkante meter radiata-pine uit Nieuw-Zeeland gebruikt. Geen enkel onderdeel van het hout is recht, alles is gebogen of gedraaid. De voorbereidingen en bouw duurde vier jaar, vooral omdat er  lang gezocht werd naar geschikte hout- en lijmsoorten. Het hout werd door producent Titan Wood met azijnzuuranhydride geïmpregneerd waardoor de cellen van het hout veranderden en het hout even sterk werd als hardhout, dat voor deze constructie te zwaar zou zijn geweest.

2. Hanzeboog, Zwolle

Opgeleverd: 2011

Ontwerp: Quist Wintermans Architekten

Materiaal: Beton en staal

Aannemer: Bouwcombinatie Welling / Züblin

Spoor- en fietsbrug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle. Het rode gevaarte heeft een lengte van rond 1 kilometer en rust op 18 betonnen pijlers. Afgelopen week bereikte de brug een recordlengte. Door de hitte was het bouwwerk 20 centimeter langer dan normaal, 30 centimeter langer dan op een hele koude dag. Geen probleem, want de brug heeft een compensatie inrichting. Het zorgt dat het massieve deel van de brug aan een kant, op de oever in Zwolle, over teflon platen heen en weer kan schuiven op de pijlers. Deze techniek wordt in Duitsland vaker toegepast. In Nederland is de Hanzeboog tot nu toe de enige brug waar deze techniek is toegepast. Het ontwerp van de brug won de afgelopen jaren verschillende prijzen. En ja, je kunt ook over de bogen fietsen of rennen (maar beter van niet!).

3. Mozesbrug, Halsteren

Opgeleverd: 2010

Ontwerp: RO&AD architecten

Materiaal: Hout

Aannemer: AVK en Damsteegt Waterwerken

Een onzichtbare brug ontworpen voor Fort de Roovere. Het verdedigingswerk behoort tot de West Brabantse Waterlinie, een verdedigingslinie van forten en steden in het zuidwesten van Nederland. Toen het fort een recreatieve functie kreeg, moest het met een brug toegankelijk worden gemaakt voor bezoekers. De loopgraafbrug ligt als een sleuf in de gracht en vormt zich zo naar de contouren van het landschap. Doordat de grond en het water tot de rand van de brug staan, zien de bezoekers de brug van een afstandje niet liggen. Inmiddels vijf jaar oud, maar nog altijd een hit op sociale media.  

 

4. Hovenring, Eindhoven

Opgeleverd: 2012

Ontwerp: IPV Delft

Materiaal: Staal en beton

Aannemer: BAM Civiel en Victor Buyck Steel Construction

Een fietsrotonde waarbij tijdens de bouw en na oplevering heel wat problemen ontstonden. Maar het resultaat mag er zijn. De Hovenring is een stalen cirkel die met 24 tuidraden aan een 70 meter hoge pyloon hangt, die 116 ton weegt. De ring is geconstrueerd als een doos. Om trillingen te dempen, wordt de doos gevuld met beton. De pyloon is bepalend in het ontwerp. De aanhechting van de tuien aan de stalen pyloon is bijvoorbeeld niet op de standaard manier uitgevoerd, want dan zou bovenaan de pyloon een knobbel van staal zijn ontstaan. Ook de M-vormige steunpunten zijn “het resultaat van een uitgebreide verkenning van de mogelijkheden” en komt de vorm van de drukstaven (die samen een V vormen) overeen met die van de sigaarvormige pyloon.

5. Calatravabruggen, gemeente Haarlemmermeer

Opgeleverd: 2003

Ontwerp: Santiago Calatrava Valls

Materiaal: Staal en beton

Aannemer: Aannemerscombinatie DHV

De drie bruggen, genoemd naar de snaarinstrumenten Harp, Citer Harp en Luit, liggen aan de 20 meter brede Hoofdvaart tussen Nieuw-Vennep en Hoofddorp. De drie oeververbindingen hebben allemaal een hellende stalen pyloon die zowel een esthetische als een constructieve functie heeft – typerend voor het werk van de Spanjaard. Het zijn wat heftige dingen voor de locatie, maar desondanks fotogeniek. De bouw van de drie bruggen mag gerust een rampenproject genoemd worden. In 1999 werd 16,4 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de bouw, het werd uiteindelijk 28,8 miljoen euro. En dan roesten ze ook nog. In 2013, tien jaar na de oplevering, waren de kosten van herstel en onderhoud opgelopen tot meer dan 50 miljoen euro.

Natuurlijk is dit een incomplete lijst. Geweldige bouwwerken als de Ravelijnbrug bij Bergen op Zoom, de Paleisbrug in Den Bosch, de Nesciobrug in Amsterdam en De Weerdsprong in Venlo ontbreken. Net als ongetwijfeld vele andere pareltjes. Wat is uw favoriete nieuwe Nederlandse brug?

Martjan Kuit, redacteur Economie bij Cobouw

Reageer onder deze blog of via Twitter op @MartjanKuit of @CobouwNL

Lees ook: Top 5 mooiste nieuwe treinstations


Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels