artikel

Blog: Leve de conservatieve ondernemer

bouwbreed

Innoveren. Vooroplopen. Groei. Bijna iedere ondernemer in de bouw heeft minstens één van deze steekwoorden als speerpunt. Of het nou gemeend is of niet. Er zijn gelukkig ook bedrijven die niets moeten hebben van dat soort gekkigheid, aan hun bedrijf geen polonaise. Een eerbetoon aan deze conservatievelingen.

Leve de bedrijven die de kat uit de boom kijken. Als er iets nieuws op de markt komt denken wij altijd: Eerst maar eens kijken hoe dit zich ontwikkeld. Wat we doen willen we zo goed mogelijk doen, maar we doen zelden een “stapje extra”. En investeren doen we pas als we 99,5 procent zeker weten dat het ook echt iets gaat opleveren.

Hulde aan ondernemers die houden van (oudewets?) vakmanschap. Mensen ontslaan is voor ons het allerlaatste redmiddel. Wij zijn er in de eerste plaats voor onze werknemers. Zolang er geen absolute noodzaak is om het met minder mensen te doen, doen we het niet. We hebben het altijd zo gedaan. En 3D-printen en robots op de bouwplaats? Laat anderen zich daar eerst maar eens op stukbijten.

 

Complimenten voor de aannemers die klein zijn gebleven. Groter groeien? Overnemen? Ben je gek?! Het gaat toch prima zo. Waarom zouden dingen gaan doen waar we zelf geen verstand van hebben. Weet je wat voor risico’s dat met zich meebrengt? Nee, wij blijven bij onze leest. Specialiseren ons liever. Altijd gedaan ook. Is daar iets mis mee?

Respecteer de bouwers die na ieder geslaagd avontuur eerst een stapje terug doen. Oké, we hebben hebben iets avontuurlijks gedaan en het was nog een succes ook. Maar waarom zouden we nu moeten opschalen? Wie zegt dat het op grote schaal gaat lukken? Nee, wij blijven voorlopig nog even doen wat we deden. Als het echt nodig is om het anders te doen, gaan we er nog eens over nadenken.

Hoera voor de entrepreneurs die gesloten bleven. Openheid? Dat is niets voor ons. Wij willen de concurrent – en opdrachtgever – niet slimmer maken dan ze al zijn. Ons jaarverslag verschijnt pas dertien maanden na het einde van het boekjaar. Wil je een toelichting op de cijfers? Krijg je niet. Interview? Doen we niet aan. Een goede website? We staan toch in het telefoonboek. Een communicatieplan? Wij maken gebouwen, geen verhaaltjes. Social media? Kost alleen maar geld.

Martjan Kuit, redacteur Economie bij Cobouw

Reageer onder deze blog of via Twitter op @MartjanKuit of @CobouwNL

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels