artikel

We love … Smart Living

bouwbreed

We love … Smart Living

De nieuwe wereld van ‘Internet of Things’ zet de vastgoedwereld op zijn kop. De manier waarop we wonen en leven verandert ingrijpend door deze onderlinge mobiele verwevenheid. Hierop inspelen moet nú om de technologische mogelijkheden op een aantrekkelijke manier toegankelijk te maken voor ons leven thuis én om in de toekomst als bedrijf nog bestaansrecht te hebben.

Ondanks alle smartphones en ipads is de verbondenheid met internet thuis nog beperkt. Er zijn al wel veel domotica-oplossingen voor in huis, met name gericht op het besturen van licht, alarm en energieverbruik. Dat kan allang, waarom doen we dat eigenlijk nog niet allemaal? Misschien omdat ze veelal niet op elkaar aansluiten, vaak technisch uitgewerkt en vormgegeven zijn en zeker niet verleidelijk, echte ‘mannendingen’. Spreekt een kekke afstandsbediening en slimme wasautomaat, stofzuiger, koelkast of voordeur meer aan?

Er kan veel meer dan apparaten verbinden met internet. Ik zie ons huis ons leven veiliger maken, door gezondheidsmetingen of het voorkomen van brand en inbraak. Of efficiënter en gemakkelijker door ons te helpen met boodschappen, schoonmaken, zorg op afstand of door ‘me data’. Of, nog leuker, door met ons te spelen en door meer en gemakkelijker contact met familie en vrienden. Dat is ‘ Smart Living ’. Juist de techniek minder technisch maken, dat is wat we willen! Simpel, alle technologische mogelijkheden benutten, makkelijk te regelen, integratie van alle apparaten, zonder kabels, up-to-date blijven, een fijne interfacevoor het hele gezin, diensten die naar ons toe komen, ontzorgd worden.

Een thuis dat met ons praat en voor ons denkt, op een simpele en aantrekkelijke manier dienstverlening biedt, écht ontzorgt en mensen verbindt. Natuurlijk in co-creatie, co-design en blijvende dialoog met de (toekomstige) bewoners, zodat we maximaal kunnen profiteren van alle ontwikkelingen.

Wij spelen hier graag op in. Het resulteert in bewonersgeluk. Heb je bovendien enig idee hoeveel interessante gebruiksdata dat oplevert en mogelijke nieuwe businessmodellen ontstaan?

Yvonne van Mierlo, directeur Blauwhoed Studio – Blauwhoed

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels