artikel

Wat zou je moeder ervan denken?

bouwbreed

Wat zou je moeder ervan denken?

Het zal niemand ontgaan. Je komt op social media de gekste, leukste en geweldigste uitingen tegen. Inspirerende verhalen en prachtige foto’s of video’s. Maar al deze activiteiten hebben ook een keerzijde. Mensen wanen zich online anoniem en dus vliegen de ongenuanceerde meningen, haattweets en bedreigingen je om de oren. De zwartepietendiscussie is zo’n voorbeeld. BN’ers werden bedreigd en discriminerende uitingen gingen over en weer. De media smullen ervan.

Desondanks ben ik nog steeds een groot fan van sociale netwerken en maak ik er veelvuldig gebruik van. Hierbij stimuleer ik ook mijn collega’s om actief te zijn op social media. Waarom? Simpelweg omdat zij de beste ambassadeurs van je bedrijf zijn. Als heuse ‘merkwerkers’ (met dank aan Roos van Vugt) vertellen ze echte verhalen en delen hun enthousiasme. Zij gaan niet schuil achter een logo, maar hebben een gezicht.

Met het toenemen van social media-activiteiten van je medewerkers, neemt ook de kans toe dat ze een uitglijder maken. Om dat te voorkomen wordt in bedrijven vaak een social mediaprotocol uitgerold. Een stapeltje papier waarin precies staat wat je allemaal niet mag. Ik geloof daar niet in. Het gevaar dat in al deze protocollen schuilt, is dat men zich geremd voelt en niets meer durft te delen. Een gemiste kans! Daarnaast biedt de gemiddelde arbeidsovereenkomst met het huishoudelijk reglement mijns inziens al voldoende aanknopingspunten. Immers, daarin staat hoe je je hoort te gedragen, waarover en hoe je mag communiceren. Social media zijn hierop geen uitzondering!

Ik geef mijn collega’s daarom altijd 5 tips mee: wees jezelf, wees een echte social en respectvol, maak kenbaar waar je werkt, verspreid geen vertrouwelijke en/of koersgevoelige informatie voor deze officieel is en denk na voor je post!

En voor mezelf? Ik houd altijd in mijn achterhoofd: Wat zou mijn moeder ervan denken?

Gaat het dan nooit meer mis? Tuurlijk wel, maar laat het los. Ook een protocol lost dat niet voor je op. Goede begeleiding, training en uitleg wel. Focus je daarom vooral op het mediawijs maken van je medewerkers. Zij zijn jouw bedrijf en merk!

Robin Wollenberg, social media manager BAM Utiliteitsbouw

Reageren op deze column? Dat kan via redactie@cobouw.nl of via Twitter op @ManvandeZaak 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels