artikel

U bent niet aangemeld

bouwbreed

U bent niet aangemeld

Ik ben tegenwoordig kind aan huis van een ‘buitendienst’ van een ministerie. Net zoals overal bij de rijksoverheid is de receptie uitbesteed. Het bijzondere aan de receptie van die buitendienst is echter dat – wie er ook zit – ‘het werkt’. Sterker nog, ik word begroet met mijn naam. En soms ben ik al aangemeld als ik nog buiten loop, want ook het administratieve proces klopt.

De wachttijd is daarmee beperkt. En bovenal voel je je welkom. Hoe anders is dat op de meeste departementen en andere ‘buitendiensten’. De naam van degene voor wie je komt, moet je vaak eerst opschrijven. En het maakt niet uit of je voor een trainee komt of een topambtenaar, achter de receptie hebben ze geen idee om wie het gaat. Echt vrolijk word je als vervolgens de telefoon van degene voor wie je komt niet opgenomen wordt, in gesprek is of doorgeschakeld staat. En nog vrolijker word je als je ‘niet aangemeld’ bent. ‘Niet aangemeld’ betekent dat je een groot probleem bent, zeker in combinatie met een telefoon die niet wordt beantwoord. En je kans om toegelaten te worden, wordt er niet beter op als de bespreking waar je (intussen: te laat) voor komt al begonnen is; dan neemt niemand zijn telefoon meer op. Voor de goede orde: de receptionist heeft geen enkel mededogen met je. Wat ik nu beschrijf is eigenlijk de praktijk bij de Rijksoverheid. Er rest je niets anders dan je eigen secretaresse te bellen om iemand in het gebouw te vinden die bereid is je komst te bevestigen (en je op te halen). Of zelf mobiel te bellen met degene bij wie je een afspraak hebt. Soms bel ik een collega, die al binnen is… Hoe verder? De Rijksoverheid moet gewoon weer eigen receptiepersoneel in dienst nemen. Volgens mij wordt iedereen hier gelukkiger van.

Lenny Vulperhorst, adviseur Andersson Elffers Felix Utrecht

l.vulperhorst@aef.nl

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels