artikel

Toegevoegde waarde verkopen

bouwbreed

Toegevoegde waarde verkopen

Het is weer zover. De slag om de 6 procent btw-regeling is in volle gang. Het was even stil nadat de coalitiepartijen tegen de verlenging hadden gestemd. Maar nu het einde van de regeling echt nadert, laten de verschillende (branche-)organisaties weer van zich horen.

Onze ‘voorvechters’ en ‘nobele’ strijders benoemen vele punten vóór het verlengen van de regeling. De tegenargumenten kom je niet tegen tussen het politieke geschreeuw.

De grootste ‘voor’ lijkt dit keer opvallend genoeg niet meer het creëren van banen. Nee, dit keer gaat het voornamelijk over het stimuleren van verduurzaming. Dat slaat blijkbaar meer aan bij de gevoelens van de politiek. We zijn ons immers al lang aan het aanpassen aan de bouw die nooit meer als vroeger wordt. En iedereen weet dat er straks met de vergrijzingsgolf geen goede mensen meer te vinden zijn. Iets wat nu al elke dag speelt.

Waar ik niemand over hoor zijn de onzekerheid en de druk die de terugkerende deadline met zich meebrengt. Zowel voor opdrachtgevers als aannemers hangt de deadline als een zwaard van Damocles boven de lopende projecten. Het werk moet immers afgerond en gefactureerd zijn vóór 1 juli. Maar wie is er verantwoordelijk als de datum van 1 juli niet gehaald wordt? Natuurlijk wordt er niet door iedereen zo scherp naar de regeling gekeken. Maar bij partijen die dat wel doen, veroorzaakt dit toch echt elke keer extra stress rondom het aflopen van de regeling.

Mijn idee? Behoud de 6-procentregeling voor verduurzaming. Iets wat nu al gedeeltelijk is voor het isoleren van woningen. En laat de overige regeling voor wat het is. Het heeft zijn werk gedaan. We moeten nu weer op eigen benen gaan staan en onze toegevoegde waarde verkopen. Niet onze kortingen en laagste prijs.

Roel van der Vossen, commercieel directeur Euroconstruct

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels