artikel

Keerzijde van kwaliteit

bouwbreed

Keerzijde van kwaliteit

In het land van de bedrijven is er een selecte groep die doorgeëvolueerd is naar het volgende niveau.

Dit zijn bedrijven die streven naar topkwaliteit en duurzaamheid. Inspirerende voorbeelden voor andere bedrijven. Het is één ding om een betere kwaliteit te leveren dan de concurrent, maar het is weer compleet iets anders om dat om te zetten in omzet. Want kwaliteit heeft doorgaans een prijskaartje. Zeker bij aanbestedingen kan het lastig zijn goed voor de dag te komen.

Hoewel verreweg het grootste deel van de aanbestedingen op basis van emvi is opgesteld, zit de crux in de beoordeling ervan. Wegingen van 70 procent prijs en andere niet-eens-gelijkwaardige beoordelingen komen nog steeds voor. Ook uitvragen die alleen beoordelen op taken die vervuld moeten worden en niet op de kwaliteit van de output, helpen niet mee. Als kwaliteit een groot deel van uw strategie is, moet u meteen in actie komen. Stel vragen over de beoordeling, over de definitie van de gewenste kwaliteit. Stel waar nodig vragen over de antwoorden.

Maar boven alles: zorg dat u intern voorbereid bent. Sta stil bij uw kwaliteit. Waar bestaat dat uit? Wat levert het de aanbestedende dienst op of bespaart het hem? Waarom zou een opdrachtgever geen genoegen moeten nemen met standaardkwaliteit maar voor u topkwaliteit moeten gaan?

Het allerlastigst is het aantonen dat uw betere kwaliteit uw opdrachtgevers ook betere resultaten oplevert. Hoe beter onderbouwd u dat kunt, hoe sterker uw inschrijving en hoe beter u weet waarop u inschrijvingen moet selecteren. Biedt een inschrijving ook na vragen stellen geen ruimte om uw kwaliteiten in een beoordeling te laten meewegen? Dan heeft inschrijven doorgaans ook geen zin en kunt u uw tijd beter aan andere dingen besteden, bijvoorbeeld het lobbyen voor een beoordelingssysteem dat wel daadwerkelijk ruimte biedt voor kwaliteit.

Jessica van den Burg, inschrijfexpert bij Tenderwise

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels