artikel

Blog: Samenwerken

bouwbreed

Blog: Samenwerken

De schellen vallen wederom van de ogen als je de verhoren volgt over de HSL-Zuid. Carla Peijs, u weet wel, ooit minister van Verkeer en Waterstaat, kwam melden dat zij in 2004 al wist dat het slecht zou aflopen met NS-dochter HSA, de exploitant van de HSL-Zuid. Het absurd hoge bod waar in de onderhandelingen uiteindelijk een vergoeding van jaarlijks 138 miljoen van overbleef, was nog veel te hoog. Waarom, zo had dan een vraag kunnen luiden, ging Verkeer en Waterstaat toch met NS in zee? Uiteindelijk dreigde HSA inderdaad failliet te gaan en moest de rijksoverheid, in casu Melanie Schultz van Haegen de zaak redden. Tegen een superdividend van 1,4 miljard van NS, dat wel

Vul nu eens in plaats van HSL-Zuid A15 Mava in, en te
laag bod voor te hoog bod, en het probleem van de overheid met aanbesteden is
helder en klaar. Ondanks het feit dat Rijkswaterstaat wist of in ieder geval
had kunnen weten dat de aanbieding van Strukton en Ballast Nedam te laag was,
ging ze toch in zee met de bouwers die nu gigantisch in de problemen zitten,
Ballast een beetje meer dan Strukton.

In dit geval geen reddingsboei van de rijksoverheid, maar
eentje van de banken. Op zich curieus want dezelfde banken die met miljarden
belastinggeld zijn gered, laten zonder blikken of blozen met één pennenstreek
bedrijven als een baksteen vallen. De rest van de aardkloot, in ieder geval
toeleveranciers en onderaannemers met de brokken achterlatend. Kennelijk is hun
belang in Ballast nog zo groot dat ze denken zelf er fors bij in te schieten
als ze daar de stekker uittrekken. Zuur voor al die hardwerkende ondernemers
die banken wel zomaar laten vallen.

Twee gebeurtenissen strijden deze week om de titel meest
hilarisch. De FIFA-perikelen waar capo di capi Sep Blatter denkt dat hij
zichzelf en de FIFA kan redden, en de beginnende ruzie tussen Bouwend Nederland
en de Aannemersfederatie. De laatste wil nu toch ook een keer een eigen geluid
laten horen op cao-gebied. Eigenlijk niets nieuws onder de zon. In de tijd van
de federatie AVBB was het niet anders maar werden dit soort tegenstellingen in
de boezem van het AVBB-bestuur uitgevochten. Nu komt het allemaal op straat te
liggen. Wel zo leuk voor journalisten.

De ondertoon is echter serieuzer. Het gaat om de
frustratie bij de AFNL die maar al te vaak ziet dat onderwerpen die zij op de
agenda heeft gezet, worden gekaapt door grote broer Bouwend Nederland. Dat kan
natuurlijk nooit goed blijven gaan. Neem bijvoorbeeld het idee van MKB Infra
over nieuwe betalingstermijnen bij overheidsopdrachten zodat infrabedrijven
niet langer voor bank van lening behoeven te spelen. Even simpel als
doeltreffend en met een hoog maatschappelijk rendement. En ook voor de bedrijven
met hun smalle marges het ei van Columbus. Het zou goed zij als Bouwend
Nederland daarvoor steun uitspreekt en de credits ervan ook ruiterlijk aan MKB
Infra laat. Samenwerken leidt immers tot betere resultaten dan vliegen afvangen
en tegenwerken.

 

Ferry Heijbrock

Journalist Cobouw

Follow me on twitter @Ferryheijbrock

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels