artikel

Schatgraven

bouwbreed

Schatgraven

In iedere organisatie is een scheidslijn tussen inhoud en commercie. De één doet te moeilijk en de ander belooft te veel. Tenminste, als je ze over elkaar mag geloven. Juist het verschil tussen beide expertises maakt dat het soms lastig is om goede input te krijgen voor een aanbesteding. Want iemand die met zijn mouwen opgestroopt in de materie zit, heeft heel andere ideeën over onderscheidend vermogen.

Die vindt alles wat er gebeurt vaak logisch en normaal. Het is immers zijn dagelijkse werkelijkheid. Zo iemand is niet per se gewend om een externe vergelijking te maken en al helemaal niet op een hoger abstractieniveau. Toch is de kennis van juist deze mensen van onschatbare waarde voor het maken van een goede inschrijving. Economisch meest voordelig inschrijven kan niet zonder hun inhoudelijke input, kwaliteit moet je immers kunnen omschrijven. Hoe krijg je die informatie er dan toch uit?

a) Zorg dat je zelf zo veel mogelijk weet over de gang van zaken bij derden. Zo kun je sneller beoordelen wat er bij jullie anders en bij voorkeur beter gaat.

b) Houd ze inhoudelijke stellingen voor. Reageren is altijd makkelijker.

c) Vraag ze vooral om de processen die ze zelf doorlopen te beschrijven, niet de algemene processen. Waar hebben ze zelf allemaal mee te maken als er een nieuwe opdracht binnen komt? Of als er iets fout gaat?

d) Vraag eens of ze andere mensen kennen met hetzelfde werk bij andere organisaties. Vaak is het antwoord ja en weten ze daardoor ook details van die andere organisatie.

e) Vraag persoonlijker uit, dus meer naar wat ze zelf graag verbeterd zien (een mogelijke zwakte) en waar ze trots op zijn (een mogelijke sterkte).

Het belangrijkste is moed te houden, te blijven zoeken naar manieren. Iedereen is weer anders, maar de schat is binnen handbereik.

Jessica van der Burg, inschrijfexpert bij Tenderwise

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels