artikel

Onderscheidend vermogen

bouwbreed

Onderscheidend vermogen

Alle praat over onderscheidend vermogen is leuk, maar wat als er nagenoeg geen verschil is met concurrenten? Wat als iedereen ongeveer even goed is, als er geen wezenlijke verschillen zijn in aanpak of visie?

Bedrijfsmatig een uiterst zorgelijke situatie – onderscheidend vermogen is een voorwaarde van bestaan – maar los daarvan verandert het inschrijven op aanbestedingen er wezenlijk door. Het betekent immers dat je je sec moet focussen op het overbrengen van een eigen verhaal, in de hoop op dat gebied wél een voorsprong te kunnen nemen. Focus op het matchen met de vraag en de aanbestedende dienst, op het effectief en pakkend taalgebruik en vooral op de stevigheid van de informatie.

Dat laatste betekent dat u tijd en energie moet steken in het onderbouwen van uw verhaal en aanpak. Waarom werkt uw aanpak? En hoe vaak leidde die eerder tot hetzelfde gewenste resultaat? Hoe vaak bleef u binnen budget, binnen de planning en hoe tevreden zijn uw opdrachtgevers? Kijk naar wat aanbestedende diensten vaak belangrijk vinden en zorg dat u uw prestaties in kaart brengt op die gebieden.

Een met cijfers en vergelijkbare cases onderbouwde inschrijving voelt altijd steviger dan een zonder. Want iedereen kan van alles beweren. Niet onderbouwde informatie wordt vaak als ‘verkooppraat’ afgedaan, zelfs al is alles wat u zegt, waar. Een partij met net even minder goede resultaten kan het winnen wanneer ze maar kan aantonen dat die resultaten gegarandeerd zijn. Er is veel gelegen aan voorspelbaarheid van resultaten.

Dus graaf naar cijfers en gegevens en bereidt u zo voor om uw verhaal onderscheidend te maken door de stevige onderbouwing. En wie weet brengen die gegevens alsnog een uniek kenmerk aan het licht!

Jessica van der Burg, inschrijfexpert bij Tenderwise

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels