artikel

Nieuwe generatie bouwers: ‘Vernieuwen is geen doel op zich’

bouwbreed

Nieuwe generatie bouwers: ‘Vernieuwen is geen doel op zich’

Suzanne Schotte was het enige meisje in haar klas dat een technische opleiding koos, de meeste vriendinnen gingen de verzorging in. Met hbo bouwkunde op zak staat Schotte (32) aan het hoofd van aannemersbedrijf Schotte BV in Pijnacker. Een familiebedrijf dat sinds 1864 op hetzelfde adres is gevestigd en dat ook onder de nieuwe generatie kiest voor kwaliteit en continuïteit. ‘‘Ik zoek de vernieuwing niet op, die komt vanzelf wel naar me toe.’’

Schotte is een klassiek familiebedrijf. Alle gezinsleden zijn erbij betrokken. Vader Gerrit Schotte is 65 maar komt nog dagelijks op de zaak, echtgenoot Tjerry Beck doet de administratie en zorgt voor de twee kinderen. Suzanne, de eerste vrouwelijke directeur, runt het bedrijf en onderhoudt de zakelijke contacten. ‘‘Ik doe in principe alles, telefoon aannemen, tekeningen maken, offertes uitwerken, de werkvoorbereiding.’’ Zes timmerlui in vaste dienst zorgen voor het uitvoerende werk.

De geschiedenis van het bouwbedrijf is nauw verbonden met die van de streek. Na de droogmaling in de 19e eeuw bracht de ontginning van de polders rond Pijnacker veel werkgelegenheid voor timmerlui met zich mee. ‘‘We maakten alles waar vraag naar was. We bouwden molens, maar we timmerden ook platte kassen en doodkisten’’, vertelt Suzanne Schotte.

Aannemersbedrijf Schotte speelde een sleutelrol in het sociale en economische leven van de streek. Woonhuis en bedrijfsruimte aan de Oude Leedeweg functioneerden tevens als buurtwinkel en publieke telefooncel. Er werden schaatsen geslepen en er was een benzinepomp. Het verleden heeft de toekomst van het bedrijf mede bepaald. Veel van de woningen en bedrijfsruimten die in de afgelopen twee eeuwen in de streek verrezen, werden gebouwd door vorige generaties Schotte. Die verzekerden daarmee hun nakomelingen van werk. ‘‘Wij verbouwen nu de huizen die we vroeger hebben gebouwd’’, zegt Suzanne.

Koers

De streek kan bij deze aannemer terecht voor de meest uiteenlopende werkzaamheden. Het dienstenpakket is zeer gevarieerd. ‘‘We komen voor een klemmende deur maar we bouwen ook een luxe villa. Of een stal. Of een dakkapel’’, aldus Suzanne en zij is niet van plan die koers drastisch te verleggen. ‘‘Ik probeer in het vaarwater van mijn voorgangers te blijven.’’

Haar ambities zijn dezelfde als die van de vorige vier generaties die bij Schotte aan de leiding stonden. Dat betekent dat zij allereerst wil zorgen voor continuïteit. Vernieuwingen worden indien nodig gevolgd, maar zeker niet bewust gezocht. ‘‘We hebben een redelijk vast klantenbestand en hoeven niet opeens alles te veranderen. Er is geen reden om qua vernieuwingen voorop te lopen. We hebben ook niet de behoefte om alles wat nieuw op de markt komt meteen uit te proberen. Niet iedere innovatie past bij de aard van ons bedrijf. BIM bijvoorbeeld is voor ons niet rendabel.’’

Groei is evenmin een doel op zich. ‘‘Voor ons blijft er markt in kleinschalige nieuwbouw, aanbouw en verbouw. Daar richten wij ons op. We werken er niet bewust naartoe om enorm groot te worden’’, zet de directeur haar beleid uiteen. Haar motivatie: ‘‘Groot worden komt de kwaliteit niet ten goede. Nu hebben we korte lijnen, dat werkt superfijn. Hoe groter het gaat, hoe anoniemer je wordt.’’

Een familiebedrijf voortzetten is iets anders dan leiding geven aan een beursgenoteerd bedrijf, zegt zij ook. ‘‘Wij moeten het met elkaar doen. Het gaat hier niet zo dat ik alles bepaal en dat de rest volgt. Wij hebben zeer ervaren personeel. Zij denken met ons mee. Omgekeerd voelen wij ons voor hen verantwoordelijk.’’

Vernieuwingen

Suzanne Schotte voerde bij haar aantreden wel vernieuwingen door, maar die hadden vooral betrekking op de kantoorapparatuur. Er kwam nieuwe programmatuur voor de computers. En ze zorgde ervoor dat het bedrijf een website kreeg. Er is ook een Facebook-pagina, maar die updaten schiet er bij gebrek aan tijd weleens bij in. De waarde van dit medium vindt zij trouwens betrekkelijk: ‘‘Ons bedrijf moet het hebben van mond-tot-mondreclame. Op verjaardagen wordt er nog steeds over ons gepraat. Daar kan Facebook niet tegenop.’’

Toch zijn de elektronische communicatiemiddelen ook bij Schotte niet meer weg te denken. In het contact met de klant zijn mobiel en mail onmisbaar. Suzanne heeft geen moeite met het hoge tempo dat erbij hoort. ‘‘Het werk kost meer tijd dan vroeger. Dat is zeker waar. Klanten willen dat je altijd voor hen klaar staat. Liefst dag én nacht. Lastig? Nee hoor, ik vind dat heel normaal, ik verwacht zelf ook dat ik snel word geholpen als ik iets nodig heb.’’

Nieuwe generatie bouwers

 

De nieuwe generatie Van jonge en beginnende ondernemers wordt vaak vernieuwingsdrang verwacht. Sommige voldoen aan dat beeld, maar niet iedere starter is een hemelbestormer, blijkt uit een rondgang langs vier willekeurige beginners in de bouw. Soms gaat nuchterheid vóór idealisme. En waar de een de digitalisering omarmt, kiest de ander voor behoud van de (familie)traditie.Vandaag in deel 2: Suzanne Schotte van aannemersbedrijf Schotte BV. Zij staat als eerste vrouw aan de leiding van een oud familiebedrijf en is niet van plan het roer drastisch om te gooien. “Waarom zou je, als mond tot mond reclame in jouw geval beter werkt dan een gelikte Facebookpagina?”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels