artikel

Etiquette

bouwbreed

Etiquette

Social media-kanalen maken het heel gemakkelijk om te delen. Dingen waar je blij of juist boos of verdrietig van wordt, maar vooral ook kennis en ervaringen. Het valt mij op dat we in de bouw nog niet altijd de juiste snaar raken met dat delen.

Want alhoewel Linkedin een zakelijk netwerk is, lijkt het soms wel marktplaats.nl of het prikbord bij de lokale supermarkt: “Te koop aangeboden” of “Tegen elk aannemelijk bod!”.

Vanuit een inbound-marketingperspectief (‘stoor niet, maar wordt gevonden’) zie ik wekelijks tenenkrommende voorbeelden van hoe het niet moet. Bouwbedrijf A meldt trots project X gescoord te hebben en feliciteert de betrokken architect en opdrachtgever met dit interessante werk. Tot zover gaat het meestal goed. Want sommige bouwgerelateerde organisaties lijken het platform vooral als reclame-uithangbord te willen gebruiken om te roepen hoe fantastisch ze zijn, zonder een link te leggen naar hun partners of degene die het ze gegund heeft. Het grappige is: daar wordt vaak niet door veel mensen op gereageerd. Gelukkig! Daarna gaat het al snel mis.

Spellingcontrole
Ik zag vorige week een schilder (zzp’er) die onbeschaamd reclame voor zichzelf maakte. Helaas voor hem heeft Linkedin geen spellingcontrole. “Wij (ahum?) kunnen dat als de besten, voor de laagste preis!” Echt waar, ik verzin het niet. En nee, ik noem geen namen.

Wie denkt je dat de klant sneller gelooft: degene die zelf roept hoe geweldig hij is of degene die een oplossing heeft voor ‘het probleem’ van de opdrachtgever? Omdat die opdrachtgever hem online al heeft leren kennen door de relevante en interessante kennis die hij regelmatig deelt. Dat hij daardoor ook veel beter gevonden wordt als hij zoekt via Google, is mooi meegenomen.

Marieke Heesakkers, marketingmanager van Berkvens Deursystemen en Limburgia Utiliteitsdeuren
Reageer op deze column via redactie@cobouw.nl of via Twitter op @Marieke002

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels