artikel

In het zonnetje

bouwbreed

Iemand in het zonnetje zetten, ik vind het een mooi gezegde.

Terwijl ik deze column schrijf zit ik zelf in de zon. De zon bezorgt mensen vaak een glimlach. Hij geeft ons warmte en we gaan ons er lekkerder door voelen. Zo in maart wanneer de zon krachtiger wordt en de terrassen weer worden opgebouwd, kan ik heerlijk achter glas genieten van een koud witbiertje. Helaas is de zon er niet altijd.

Social media zijn er wel altijd. Ze bieden 24 uur per dag de mogelijkheid om online onze kennis en gedachten te delen. Wat we óók kunnen delen is onze waardering voor een ander. Iemand waarmee je hebt samengewerkt, die je heeft geïnspireerd of gewoon goed heeft geholpen. Op LinkedIn kun je bijvoorbeeld iemand ‘onderschrijven’ als je vindt dat hij of zij verstand van zaken heeft. Heb je met iemand fijn samengewerkt, schrijf dan eens een ‘aanbeveling’. Eigenlijk zet je hiermee iemand online in het zonnetje! Ook op Twitter kan dit. Schrijf een mooie tweet na een boeiend gesprek en ‘mention’ de persoon die je gesproken hebt. Of doe mee met #FollowFriday en tip op vrijdag iemand die het waard is om te volgen.

Prijs drijfveer

Of past dit niet bij de bouw? Iemand in het zonnetje zetten. Gaat het helemaal niet om de relatie die we met elkaar hebben? Is nog steeds de prijs het allerbelangrijkste en maakt het niet uit met wie we samenwerken? Ik betwijfel het. En toch blijkt in de praktijk vaak die prijs onze belangrijkste drijfveer. Elke euro eraf is er één en de ander moet maar zien of hij er nog iets aan verdient. Dat is de schaduwkant in de bouw waar we nog steeds mee te maken hebben. Laten we proberen hier verandering in aan te brengen. Wie zet jij in het zonnetje?

Björn Bouwmeester, online marketing-en communicatiespecialist Heembouw

Reageer op de column via redactie@cobouw.nl of op Twitter via @BouwmeesterB

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels