artikel

Groeistuipen

bouwbreed

Mijn zoon Ramon heeft een ontbijtje voor ons gemaakt en zo weer bonuspunten verdiend. “Vanmorgen gehoord dat V&D aan de rand staat van een faillissement,” zeg ik.”Ja, dat snap ik wel”, zegt hij. Veel vloeroppervlak en toch weinig leuk assortiment. Ga je voor een bed naar V&D? Of voor een tablet? Nee toch? Mensen gaan alleen naar V&D voor La Place. Ze zijn niet met hun tijd meegegaan.

Op weg naar kantoor denk ik na over ons gesprek. V&D is niet de enige die met oogkleppen op ten onder lijkt te gaan. Fabrikanten van typemachines die de ontwikkeling van de computer niet serieus namen, verdwenen samen met de typemachine. Kortom, op tijd de ontwikkelingen zien en anticiperen, anders ga je uiteindelijk ten onder. Innovaties in de openbare ruimte blijven echter opborrelen als in versuikerde honing. De weinige innovaties zoeken we, zo lijkt het, hoofdzakelijk in het eigen vakgebied.

In andere sectoren daarentegen gaan technologische ontwikkelingen zoals apps steeds sneller. Kunnen we wel gelijke tred houden met die ontwikkelingen? Zijn wij het cruiseschip dat slecht kan wenden, tussen de speedbootjes van de apps?

De brommer ging in 1999 van het fietspad naar de rijweg. Bij de introductie is er wat af geknutseld en nog steeds is de openbare ruimte er niet goed voor ingericht. De telefooncel kwam en verdween en de brievenbus staat over niet al te lange tijd in het museum.

Het feit dat de chipknip kwam en verdween samen met oplaadpunten en chipknipparkeermeters is slechts een voorbode. De toekomst van de parkeermeter (en parkeerwachter) ziet er somber uit. De toekomstige auto parkeert niet alleen zelf, maar rekent ook zelf af. ICT-technologie gaat sneller en sneller, maar wij bewegen onvoldoende mee.

Dus wat gaan we doen? Weren we bijvoorbeeld een Uber van de taximarkt, belemmeren we een Tesla in zijn innovatieve kijk op vervoer of leren we van die partijen en bewegen we mee?

Quirijn, een van mijn kleinkinderen, heeft groeistuipen. Hij eet als een bouwvakker en schiet de hoogte in. De kleren zijn binnen no time te klein.

Als snelle verandering bij je kinderen optreedt, dan investeer je in goede voeding, vitaminen en nachtrust. Je koopt kleren op de groei. Een mooi inzicht.

Behandel de openbare ruimte als je kindje: geef goede voeding, laat het spelen met andere kinderen en koop de kleren op de groei!

Fred Bransen, programmamanager ruimtelijke kwaliteit/consultant bij Tauw

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels