artikel

De hand die je voedt

bouwbreed

De hand die je voedt

Vragen stellen is niet voor iedereen even makkelijk bij het inschrijven op aanbestedingen. Het formele karakter van de procedures versterkt de wens om de hand die je voedt niet te bijten. Maar is het zo verstandig om terughoudend en volgzaam te werk te gaan?

Het antwoord is simpelweg, nee.

De enige manier om je eigen werk goed te kunnen doen, is ervoor te zorgen dat uw aanbieding compleet, relevant en onderscheidend is. Dat betekent dat u nooit volgzaam kunt zijn, maar zelf de regie in handen moet nemen. Dat u alle vragen die u normaliter zou stellen, in deze situatie zéker moet stellen. Dat doet u in andere gevallen ook niet voor niets.

Maar bij een aanbesteding schroomt iedereen opeens te vragen. Bang om op te vallen, kritisch te zijn of een vermeende voorsprong te verliezen.

Opvallen is goed in dit geval. Kritisch zijn is een noodzakelijk onderdeel van uw werk als specialist. Een aanbestedende dienst koopt uw diensten in, omdat ze het zelf niet kan. Constructieve kritiek maakt een opdracht en een samenwerking alleen maar sterker. Zeuren over rompslomp, administratief gedoe en andere metazaken heeft geen zin. Het is constructief noch zinvol, want ook de aanbestedende dienst heeft er doorgaans geen acute invloed op.

En die concurrentie? Ach, normaliter ligt u ook in competitie. Maak u vooral niet druk om die ander, maar zorg er in plaats daarvan voor dat u zelf gewoon alle informatie krijgt die u nodig heeft. Dat betekent dan ook doorzetten in het geval u geen (volledig) antwoord op uw vragen krijgt.

Als iedereen echt de inhoudelijke vragen stelt die leven, gaat de kwaliteit van de aanbestedingen omhoog. En wie weet, krijgen we dan ook vaker zinvolle antwoorden vanuit de aanbestedende diensten terug.

Jessica van der Burg, inschrijfexpert bij Tenderwise

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels