artikel

Blog: Station Arnhem lastig uitvoerbaar

bouwbreed

Blog: Station Arnhem lastig uitvoerbaar

Vijf mannen lopen op het dak, een paneel wordt ingehesen en iemand is met een stofzuiger in de weer. Op de achtergrond klinken bouwgeluiden en optrekkende bussen. Het is nog een drukte van belang op station Arnhem waar zo’n tachtig mensen van Ballast Nedam en BAM druk in de weer zijn met de afbouw van het nieuwe gewelfde station. In de hoogtijdagen van de ruwbouw waren er gemiddeld 150 mensen ‘buiten’ aan het werk.

De strakke plafondprijs van 37,5 miljoen euro voor station Arnhem heeft de kosten in toom gehouden. Het bijzondere organische ontwerp van Ben van Berkel is dit najaar eindelijk af, maar zowel de aanbesteding als de uitvoering gingen alles behalve van een leien dakje.

De reizigers lopen eigenlijk dwars door de bouwplaats al over de nieuwe natuurstenen vloer, maar zullen dat niet beseffen. De fietsbrug loopt dwars door de bouwput en geeft alvast een mooi inkijkje in het nieuwe station en vanuit de bouwkeet is ook een blik bovenop het gewelfde dak te werpen. Het blijft op stationslocaties altijd krioelen op een vierkante postzegel, waar mensen altijd haast hebben en treinen en bussen af en aan rijden, maar ook nog moet worden gebouwd. Hoe gecompliceerd deze opdracht was, zullen maar weinig mensen beseffen. Ook zullen maar weinig mensen beseffen dat het project verschillende malen aan een zijden draadje heeft gehangen: twee mislukte aanbestedingen en een impasse over de constructie: “De keuze tussen een juridisch gevecht, gericht op “het gelijk hebben” op de letter van het contract of een inzetten op de intentie van het contract: samen de eindstreep halen.” Lees vandaag Cobouw met een uitgebreid interview waarin de tendermanagers en projectmanagers terugblikken.

Elfhonderd genummerde panelen en honderden stalen platen vormen de Flip, Back-twist, Front-twist en Trompet van station Arnhem. De unieke vorm maakt het bouwwerk van Ben van Berkel bijzonder, maar ook lastig uitvoerbaar.

  

De 1100 panelen zijn individueel genummerd en ook de steiger buigt mee met het ontwerp. Foto: Ingrid Koenen.

De bijzondere constructie werd vooraf gezien als het grootste risico en bleek dat ook tijdens de uitvoering te zijn. Al meer dan vijftien jaar wordt geklust aan station Arnhem, door de gefaseerde aanpak is sprake van een constante bouwput en de gemiddelde reiziger moet zich vanaf 2009 behelpen met een tijdelijk station.

  

Al meer dan vijftien jaar geleden werd de bouw van het nieuwe station in Arnhem in gang gezet. Foto: Ingrid Koenen.

Ook al staat het tegengaan van hinder hoog op het prioriteitenlijstje van ProRail, het is onvermijdelijk dat de gemiddelde bewoner daar heel anders tegenaan kijkt. Die ervaart vooral overlast, lastige loopbruggen en associeert het project met gedoe en vertragingen, maar de ervaring leert dat die periode waarschijnlijk snel is vergeten zodra het gebouw is opgeleverd. Voor de komende decennia staat er een indrukwekkend station, waarbij het ontwerp de reiziger centraal zet. 

 

Nog zo’n tachtig mensen zijn dagelijks bezig met de afbouwfase, waaronder de afwerking van het dak. Foto: Ingrid Koenen.

 

Van een repeterend effect is geen sprake bij het organische ontwerp van Ben van Berkel. Foto: Ingrid Koenen.

 

Een dakpaneel wordt ingehesen. Foto: Ingrid Koenen. 

 

Ingrid Koenen, journalist Cobouw 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels