artikel

Kansen voor marketing

bouwbreed

Kansen voor marketing

Toen ik vijf jaar geleden startte als marketingvrouw in de bouw, werd er regelmatig honend gelachen als ik vertelde dat ik marketeer was. Ergens snapte ik het wel. Ik stoorde me ook aan het gemak waarmee marketinguitgaven gedaan werden, vooral: omdat we dat al jaren zo doen.

In dat ‘helemaal anders doen’ zag ik dus wél iets. Als bittere noodzaak. Want als de wereld om je heen zo aan verandering onderhevig is en bouwvolumes en daarmee ook omzetten zwaar onder druk staan, kun je niet anders dan je koers aanpassen. Dat wil niet zeggen dat zaken doen automatisch minder leuk wordt. Met minder méér doen is juist een uitdaging en vraagt om creativiteit. Duurzamer bezig zijn, met minder verspilling.

Waarde toevoegen
Concreet: geen dure tijdelijke campagnes meer, geen mensen storen bij wat ze interessant vinden. Transformeren tot een afdeling die verbindt en dus een belangrijk onderdeel is om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Zowel intern als extern. Om te helpen om klantgerichtheid terug te brengen als focusgebied, want de tijd van alleen maar zenden hoe fantastisch je producten zijn, ligt ver achter ons. Waarde toevoegen, in plaats van onttrekken.

Ja, makkelijker gezegd dan gedaan, hoor ik je denken. Het kan echt! Het afgelopen jaar bij Limburgia Utiliteitsdeuren gebruikte ik de helft van het budget dat ik tot mijn beschikking had en behaalde ik alle gestelde doelen en meer. ‘Winst’ dus. Door onder andere online duurzaam en gratis kennis te delen en te bloggen in plaats van (duur) adverteren. Iedereen kan het. En door het in de jaren daarvoor zorgvuldig opgebouwde podium te laten beklimmen door de mensen die je merk zíjn. Daarom deze oproep: bouwers, wakker worden. De wereld is veranderd, verander jij mee?

Marieke Heesakkers, marketingmanager Berkvens Deursystemen en Limburgia Utiliteitsdeuren
Reageer op de column via redactie@cobouw.nl of op Twitter via @Marieke002

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels