artikel

Getting smart

bouwbreed

Getting smart

Inschrijven draait om overtuigen. Draait om het neerzetten van een goed en relevant verhaal waarin de aanbestedende dienst zich kan herkennen. Want iemand moet eerst luisteren voordat hij overtuigd kan worden. En de mate van overtuiging zie je terug in de punten die je inschrijving scoort.

Antwoord geven op gestelde vragen is één ding, het teweegbrengen van die herkenning is echter een stap die vaak wordt overgeslagen. Zonde, want daarmee verliest jullie verhaal onmiddellijk in kracht, hoe goed het inhoudelijk mogelijk ook is.

Vergelijk het met een sollicitatiebrief. Een sollicitatiebrief die heel algemeen is opgesteld voldoet zelden. Je voelt je als lezer niet aangesproken en bovendien zet je vraagtekens bij de motivatie van de sollicitant. Zo is het ook met inschrijvingen. Er zijn altijd onderdelen die relatief worden beoordeeld en die dus afhankelijk zijn van de overtuigdheid van de beoordelaars.

Dus is het zaak om situaties op te nemen die echt heel specifiek om de aanbestedende dienst gaan. Alleen af en toe het noemen van de naam is echt niet genoeg. De lezer moet voélen dat de inschrijving voor hem geschreven is, zelfs al zou dezelfde aanpak bij een andere opdrachtgever in theorie ook werken. Specifiek voor een opdrachtgever/opdracht schrijven is één element. Het SMART formuleren is een andere. Onderbouw al jullie uitspraken. Ik kan zeggen dat ik heel ervaren ben in het begeleiden van inschrijvingen, maar als ik zeg dat ik meer dan honderd inschrijvingen heb begeleid, voelt dat onmiddellijk anders. Zorg er voor dat jullie de volgende keer als jullie bijvoorbeeld aangeven dat jullie aanpak geld bespaart, ook precies kunnen aangeven hoeveel dat gemiddeld per opdracht is.

Stel je voor dat je zelf de inkoper bent en iedereen kritisch moet beoordelen: hoe stevig vind je jullie verhaal dan nog?

Jessica van der Burg, inschrijfexpert bij Tenderwise

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels