artikel

De klant centraal is OK

bouwbreed

De klant centraal is OK

De klant centraal is een belangrijk credo in de bouwwereld van nu. Maar wat wil die klant dan echt? Om dat te ontdekken werken steeds meer partijen aan virtual reality oplossingen.

Daardoor krijg je vroegtijdig te zien wat je krijgt en of iets in de praktijk werkt zoals je verwacht. Een mooi voorbeeld hiervan is de net geopende OK-simulator in Soesterberg. Binnen deze ontwikkelruimte bootsen partijen het ontwerp of de aanpassing van een operatiekamer na. Wil je een ander apparaat inzetten of een nieuwe ingreep gaan uitvoeren? In de OK-simulator probeer je fysiek uit wat dit betekent.

Een essentiële stap, die we vaak vergeten in de bouw, is achteraf kijken of iets werkt zoals verwacht. Door dit wel te doen, kun je je volgende ontwerp onderbouwd verbeteren. Deze werkwijze en virtual realitybieden ook een antwoord op andere uitdagingen. Zo ontstaat steeds meer maatwerk in het aanbod van ziekenhuizen. Het is mooi als je bij de inrichting die dit maatwerk vraagt, goed kunt inspelen op heel specifieke wensen. Met simulering kun je toetsen of iets werkt. Door zaken fysiek te maken kunnen ontwerpers én gebruikers met elkaar overleggen, waarbij beide partijen de eigen consequenties in beeld krijgen. Dit verkort de leertijd en maakt tijdig bijsturen mogelijk. Dat deze vormen van leren zo bijdragen aan efficiëntere zorg maakt ze helemaal OK.

Jeroen Mennink, manager Innovatie Centrum Bouw TNO

Reageer op de column via redactie@cobouw.nl of op Twitter via @CobouwNL

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels