artikel

Blog: de Action of de Apple van de bouw

bouwbreed

Blog: de Action of de Apple van de bouw

Barre dagen voor V&D en Blokker. Gaan ze het wel redden in tijden van internetverkopen en de Action? Het hele land leek even in rep en roer, de Journaals voorop. “Die paniek over het verdwijnen van de winkelketens – heeft u die ook?” durfde Marcia Luyten van Buitenhof zelfs te vragen aan Adriaan Geuze. Gelukkig bleef de landschapsarchitect koel. Zonder deze winkelreuzen zou het ook goed komen. Creativiteit genoeg. En al die eenvormige steden – dat is ook niet alles.

Ik zag parallellen met de bouw. Op Twitter schreef ik:

De Action doet winkelreuzen V&D, Blokker en Hema pijn. Vraag me af: Wie is de Action vd bouw? Of zijn alle bouwers Actions (prijsvechters)?

Dat leidde tot interessante discussies. Jurgen Hoogendoorn schreef:

Spullen bouw worden niet in elkaar geflanst door onderbetaalde+in erbarmelijke omstandigheden werkenden (Azië).

Maar was dat wel zo, reageerde ik. Hoe zat het dan met die slecht betaalde zzp’ers en onderbetaalde buitenlandse betonvlechters?

Jan-Willem Wesselink schreef:

Geheim van Action is niet dat ze prijsvechter zijn, maar snappen wat de klant van vandaag wil.

Protest! Lage prijs is wat de klant wil. Die spullen liggen ook bij de Hema en bij Blokker. Dat is geen geheim. Maar hoe lang houden Action-fabrikanten het prijsvechten vol? En als we de lijn naar de bouw doortrekken: hoe houdt de bouw dit vol? Zijn bouwbedrijven niet net als de Action dump stores, die tegen afbraakprijzen roofbouw pleegden op hun arbeiders en fabrieken?

Wesselink schreef terug:

De vraag is eerder wat de High-End-Stores worden in de bouw. De echte A-merken zoals #Apple.

Goed punt. Maar wie zijn of worden de Apple’s in de bouw? De Twitterdiscussie sloeg dood, maar in mijn hoofd bleef het malen. Ik kon ze niet verzinnen. En echt, ik zie genoeg vernieuwing in de bouw. Maar een Apple of een Google? Nee.

Natuurlijk, ik weet het, de bouw is een aparte markt. De steeds verhuizende fabriek: de bouwplaats. Elk product is anders: het gebouw, de weg, het kunstwerk. Verzin maar eens een product met impact.

Smoesjes

Smoesjes zijn het eigenlijk. Standaardproducten in de bouw kunnen best, daar kwamen we tijdens de crisis al steeds meer achter. Een mooi woningblok uit Amersfoort past ook prima in Almere. Die schitterende brug in Deventer kan ook best in Kampen. En dat huis daar? Mag ik er ook eentje? Van een vraagmarkt naar productmarkt. Maar dan met echt mooie producten. Ja, die best iets meer mogen kosten.

Apple-baas Steve Jobs bedacht een MacIntosh-computer en later een iPhone, omdat het hem zelf een mooi product leek. Of de markt er klaar voor was? Dat wist hij niet.

Inmiddels haalt Apple winsten waar een bouwbedrijf alleen maar van kan dromen. Van wie het geld komt? Ook van klanten die bij de Action kopen.

Paniek

Moraal van het verhaal: als je je niet onderscheidt, dwingt de markt je tot de laagste prijs. Als je wel uitblinkt, heb je veel meer invloed op je winst.

Maar bepaalt de klant niet of je een Action of een Apple bent, hoor ik u vragen. Goede vraag. In de bouw deels wel, vrees ik. Toch een wedervraag: wilt u een Action zijn, of liever een Apple?

Ik hoop dat laatste. Een beetje Apple en een beetje Action door elkaar mag ook best. Niet iedere klant wil iets bijzonders. En, zoals ik al zei: een Action-klant kan ook bij Apple kopen.

Nog even over die paniek over het verdwijnen van de V&D’s en Blokkers van de bouw: heeft u die ook? Om eerlijk te zijn: ik niet. Creativiteit genoeg. En al die eenvormige bedrijven – dat is ook niet alles.

 

Marc Doodeman, redacteur economie bij Cobouw 

Reageer op deze blog hieronder, of via Twitter: @marcdoodeman of @CobouwNL

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels