artikel

Blog: Ballast Nedam winnaar of verliezer?

bouwbreed

Blog: Ballast Nedam winnaar of verliezer?

Ballast Nedam en Heijmans zijn de grote winnaars van de contracten van Rijkswaterstaat in 2014. De bouwers harkten vorig jaar respectievelijk voor 435 en 433 miljoen euro aan nieuwe gww-projecten binnen.

BAM wist maar voor 5 miljoen euro aan Rijkswaterstaat-projecten binnen te slepen en is een grote verliezer met een 29e plaats op de ranglijst van de gunningen. De vraag is nog wel wie uiteindelijk de echte winnaar of verliezer is. Een hoge plek op de ranglijst en een gevulde orderportefeuille heeft wel een keerzijde, want tegen welke inschrijfprijs en risico’s zijn de projecten binnengehaald?

Pps-directeur van BAM Henri Witteveen beschreef afgelopen najaar bij zijn afscheid zeer treffend dat ook de grote Rijkswaterstaat-contracten eigenlijk op de laagste prijs worden gegund, omdat alle bouwers 90 tot 100 procent van punten voor de gevraagde kwaliliteitscriteria (emvi) scoren en van onderscheidend vermogen geen sprake is. Hij herhaalde zijn standpunt afgelopen maandag tijdens de Week van de Bouw.

BAM zag mega-projecten als de A15 Maasvlakte-Vaanplein en Schiphol-Amsterdam Almere (SAA) afgelopen jaren voor bodemprijzen aan zijn neus voorbij gaan. Een 29e plek op de ranglijst is weinig verheffend voor de grootste bouwer van Nederland en komende jaren zal de bouwer moeten teren op de roem van de prima verlopen N33. Of verdient het juist een groot compliment dat het bedrijf niet meedoet aan de ‘ratrace’ van het prijsduiken met grote risico’s voor de markt.

De A15 Maasvlakte Vaanplein blijkt inmiddels een blok aan het been van de grote winnaar, Ballast Nedam. Daar dreigt een verlies van meer dan 250 miljoen euro, waar de bouwer met een beetje pech voor 100 miljoen euro voor opdraait. Een slepende arbitrage moet uitkomst brengen.

De contracten zijn weliswaar niet helemaal dichtgetimmerd, maar de opdrachtgever bekijkt per punt op basis waarvan een claim of meerwerk is gebaseerd. Afgelopen jaren is het zeker tien keer voorgekomen voorgekomen dat Rijkswaterstaat nog voor gunning het gesprek aanging over een abnormaal lage inschrijving, meer dan 50 procent onder de directieraming. Dat is overigens ook vooraf aan de gunning van de A15 Maasvlakte Vaanplein gebeurd.

Claimen is dan de enige manier om een deel van de lage inschrijvingen ‘goed te maken’, maar dat komt de samenwerking meestal niet ten goede. “Nu draait de praktijk om te weinig opdrachten, dus overcapaciteit en dus vechtcontracten”, was de analyse van topman Jan Hendrik Dronkers onlangs tijdens de Marktdag van Rijkswaterstaat. Het doel om samen te werken, risico’s te delen en vertrouwen centraal te stellen in plaats van juridificeren en dicht te timmeren is nog ver weg. Die nieuwe marktverhoudingen zijn echter wel dringend nodig, maar het zal nog lang duren voordat de rollen weer omdraaien op de ranglijst.

 

Ingrid Koenen, journalist Cobouw 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels