artikel

Sjoemeldiesels

bouwbreed

Sjoemeldiesels

U heeft het zeker meegekregen: Volkswagen heeft gesjoemeld met emissiewaarden. Auto’s die niet schoon genoeg waren, zijn toch op de markt gekomen. Ten koste van ons leefmilieu. Maar ook ten koste van de concurrentie.

Een eerlijke producent moest immers extra kosten maken. Om wel aan de normen te voldoen. En leverde dus marktaandeel in. Ten gunste van het VAG-concern.

Zowel op duurzaamheid als op marktwerking heeft VAG zware steken laten vallen. Op kernwaarden dus, die centraal staan bij overheidsinkoop! Dus is het niet zo vreemd dat er een motie in de Kamer wordt ingediend om auto’s van het VAG-concern voorlopig uit te sluiten van een aanbestedingen. GroenLinks kwam er vorige week mee. En de minister kwam er deze week op terug. Met een teleurstellend, juridisch rookgordijn. Het VAG-concern zou je bij aanbestedingen misschien nog kunnen tegenhouden. Maar VAG schrijft nooit in. Dat doet Pon immers. En of Pon fout zit, is allemaal niet zo duidelijk. En dus ‘ontraadt’ de minister de motie.

Maar wacht eens even! Pon is materieel gewoon een verlengstuk van de VAG-groep. Tegen die conclusie is geen juridisch rookgordijn opgewassen. Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten. En dus moeten VAG-producten voorlopig geweerd worden van overheidsaanbestedingen. Een Nederlands bv’tje ertussen kan dat niet anders maken. Al was het maar omdat dat “het nuttig effect van de Europese Richtlijn aantast”. En elke constructie die dat doet, is strijdig met het aanbestedingsrecht. Dat weten we al sinds 2001.

Terwijl ik dit schrijf, krijg ik een naar onderbuikgevoel. In de bouw zou zo’n reactie, van de minister nota bene, toch nooit komen? De hoogste boom zou nog niet hoog genoeg zijn! En terecht, hoor. Gesjoemel moet je afstraffen. Binnen, maar ook buiten onze sector. Dus: minister, zet het recht!

Joost Fijneman, plaatsvervangend directeur Sociale Zaken & Ledenservice Bouwend Nederland

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels