artikel

Durf jij te ontwikkelen voor niches?

bouwbreed

Durf jij te ontwikkelen voor niches?

Wat is het meest succesvol, ontwikkelen voor niches of mainstream? Ons land staat vol met mainstreamproducten, terwijl ik sterk geloof in het ontwikkelen van op maat gesneden producten voor specifieke doelgroepen.

Getriggerd door deze tegenstelling, stelden we als Blauwhoed de vraag in onze branche. Maar liefst 78 procent noemt het ontwikkelen voor niches het meest succesvol. Opvallend, want behoeften van mensen zijn specifieker dan wat we als branche tot nu toe hebben aangeboden.

De keuze voor niche wordt onderschreven door theoretische strategie- en marketingwetten. Je kunt excelleren. Mensen betalen voor kwaliteit als je precies voldoet aan hun vraag. En met nicheprojecten kun je winstgevend zijn, omdat andere aanbieders ze niet interessant vinden of er niet de competenties voor hebben.

Maar de praktijk is weerbarstiger. Ontwikkelen voor niches betekent dat je nadrukkelijk keuzes moet maken, ook voor wie je niet aanspreekt. Met een keuze voor een nichedoelgroep stoot je ook potentiële kopers of huurders af. Dat is wel eng. Daarom sneuvelt het nicheconcept vaak onterecht bij risicoanalyses. Of wordt het afgezwakt, waardoor een compromis ontstaat met alsnog doorsnee eengezinswoningen.

En dat terwijl, als je er goed over nadenkt, het risico bij de focus op specifiekere doelgroepen juist kleiner is. Wel zijn er kritische succesfactoren bij het ontwikkelen van nicheproducten en het aanspreken van de potentiële bewoners en gebruikers van die producten. Echt luisteren naar en je inleven in de specifieke groep klanten is cruciaal. Net als het niet leidend laten zijn van je eigen smaak en voorkeuren; een onderontwikkelde competentie in onze branche. En uiteindelijk valt of staat je succes met de consistentie in door vertaling van het idee tot het uiteindelijke product en met het aanspreken en bereiken van de specifieke klanten. Dat laatste lukt alleen met een slimme en innovatieve marketingstrategie. En ook daar mogen we er in vastgoedland nog veel meer van hebben…

Yvonne van Mierlo, directeur Blauwhoed Studio bij Blauwhoed 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels