artikel

Alle veertig fout

bouwbreed

Alle veertig fout

Twee weken geleden schreef ik over één van de minst aantrekkelijke straten van Nederland, de Turfmarkt in Den Haag.

Toen ik dat schreef, was er eigenlijk nog een verzachtende omstandigheid (storm en nat), nu was het windstil en zonnig (althans, niet op de Turfmarkt, maar op het Spui: de Turfmarkt kent geen zon).

Maar mooi weer maakt het verblijf er niet aangenamer op. Bij windstil weer hoor je muziek van een populair radiostation door de straat galmen. Dat komt uit de speakerboxen van bouwvakkers die op etage zoveel van het oude BZK-gebouw werken aan het Wijnhavenkwartier.

Eerst geloofde ik het niet. Dat doen bouwbedrijven toch niet meer in 2015? Het zal wel een lossende vrachtauto zijn. Maar nee hoor. Meer dan tien jaar na de uitvinding van de klant en het introduceren van mvo, maatschappelijk verantwoord ondernemerschap, presenteert een beursgenoteerde onderneming zich op luidruchtige wijze in Den Haag.

Je mag aannemen, dat het beperken van overlast in een straat waar duizenden mensen werken en nog eens duizenden passanten voorbij komen, topprioriteit is. Maar kennelijk heeft dit bouwbedrijf tegen zijn mannen gezegd: trek je van de buurt niets aan. Zorg dat je het zelf gezellig hebt.

Zo’n opstelling (de openbare ruimte is van ons) is in elk opzicht een gemiste kans. Al die duizenden werknemers en passanten zijn immers ook potentiële klanten. Of mensen die iets aardigs over je zeggen op een verjaardag, omdat je reinigingsdoekjes uitdeelt voor de vuile schoenen van passanten of een flesje water vanwege de stofoverlast. Oordopjes uitdelen heeft geen zin.

Lenny Vulperhorst, Andersson Elffers Felix Utrecht         

l.vulperhorst@aef.nl 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels