artikel

Aanbesteden moet geen passie worden

bouwbreed

Aanbesteden moet geen passie worden

Ik benijd mensen die zichzelf ergens helemaal in kunnen verliezen. Zo ken ik iemand die verslaafd is aan autorijden. Hij volgt een paar keer per jaar in binnen- én buitenland exclusieve rijvaardigheidstrainingen en zelfs cursussen over autotechniek en elektronica. En natuurlijk rijdt hij in een fraai vormgegeven elektrische sportwagen. Maar sommige mensen hebben wel een héél vreemde passie.

Zo kom ik geregeld branchegenoten tegen die maar in één ding geïnteresseerd lijken, namelijk het stellen van zoveel mogelijk juridische vragen over aanbestedingsdocumenten. Laatst was het weer raak. Bij een aanbesteding van een onderhoudscontract voor een school regende het vragen. Ik moet toegeven dat er sprake was van een eigenaardige aanpak en bijzondere eisen. Een aantal aspecten was juridisch ook echt niet in orde.

Waslijst

Maar er was één gegadigde die volledig doorschoot. Hij stelde vragen over letterlijk alles en had een waslijst met verzoeken voor aanvullende informatie. Van het uitsplitsen van het aantal meters bruto vloeroppervlak voor de diverse gedeelten van de school en de vraag of een ‘referent’ gelezen moet worden als ‘de vertegenwoordiger van de opdrachtgever’ tot het gebruik van complete citaten uit de Gids Proportionaliteit bij een vraag over de omzet-eis. Ik had medelijden met de aanbesteder, die alle vragen moest beantwoorden.

Eén ding mag duidelijk zijn: deze passie leidt niet tot een betere aanbestedingspraktijk. Integendeel: door een verdere juridisering wordt het aanbestedingsproces alleen maar stroperiger en trekt iedereen zich terug in de loopgraven. Dat levert alleen maar verliezers op.

Daarom roep ik inschrijvers op om doelmatig om te gaan met aanbestedingen. Laten we voortaan alleen essentiële fouten of ondoelmatigheden ter discussie stellen. Als we dat doen, voorkomen we een juridisch steekspel en gaan we weer communiceren over waar het werkelijk om gaat: het realiseren van een goed project. Zo houden we bovendien tijd over voor een échte passie. Autorijden bijvoorbeeld.

Mr. Margreet van Deurzen, Stichting Marktwerking Installatietechniek, onderdeel van Uneto-VNI 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels