artikel

Tapdiploma

bouwbreed

Tapdiploma

SROI. Social return on investment. Ik heb het niet bedacht en u hoogstwaarschijnlijk ook niet. Het moet ons verplichten iets te doen wat eigenlijk in jezelf moet zitten. Sociaal bewogen zijn.

Goed, in het Oosten hebben wij, opdrachtgevers en opdrachtnemers, overleg hierover. Over het algemeen vinden wij onze weg door gezamenlijke praktische en duurzame initiatieven. Er zijn ook opdrachtgevers die ambitieus vasthouden aan hun eigen SROI-actieplan. Zo onlangs ook. Inmiddels heb ik een goed ontwikkelde SROI-procesneus. Dus toen een van de directeuren wanhopig voor mij stond met de vraag hoe we dit nu weer gingen invullen, heb ik hem gerustgesteld. Laat de markt zijn werk doen.

Goed, kandidaat één was installateur en al een jaar bij de deur. Op dag twee kreeg hij plots uit het niets een vaste baan in zijn oude vak aangeboden. Dat kan dus. Diezelfde iets wanhopigere directeur aan de telefoon. Hij had twee nieuwe cv’s. “Kaat, de een is bewaker en de andere heeft ervaring in een après-ski-kroeg en een tapdiploma” en dat met een zachte g-tongval midden in Twente. Humor is ook belangrijk bedrijfsgoed, dus de veilige keet als kroeg op vrijdag passeerde de revue.

Onze tapprofessional werd het. Hij had er zin in, maar het was wel heel hard werken. Dag twee kreeg de uitvoerder hem aan de lijn: zijn auto had het begeven, hij ging met een maat naar de garage en daarna schoenen halen. Wellicht kwam hij morgen.

Inmiddels hadden wij de buurt verkend en een werkloze bouwvakker gevonden, hij had echter WW en dat is vaak ‘tweede keus’, na bijstand, voor de gemeente. De gemeentelijke SROI-afdeling ging echter akkoord, soms lijkt iets simpeler dan het is en kent ons werk iets meer eisen dan men denkt. We moeten af van etiketjes en verplichtingen en zorgen voor werk op de markt, dan volgt de rest vanzelf.

Karin Rog, commercie en communicatie TWW, Negam, Moes, Dostal

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels