artikel

Kranen

bouwbreed

Laatst reed ik langs Bazel. Vroeger stad van de chemie, nu van de farmacie. Maar nog steeds langs de Rijn, een knooppunt van verbindingen. Over het water, de weg en sinds kort ook de lucht. En natuurlijk een soort drielandenpunt. Vanuit het westen op weg naar het zuiden, maak je een aardige tour om de stad heen.

Zeker als er een vrijdagmiddag file is en er sneeuw op de weg ligt, heb je alle tijd om je te verbazen en hardop na te denken.

Ongelooflijk hoe de horizon van die stad op dit moment gedomineerd wordt door bouwkranen. De stad staat te stuiteren. Actievoerders tegen hoogbouw maken overuren. Dat Bazel zo’n bouwput is, komt niet alleen doordat het dus een farmaceutische hub is van wereldallure, maar ook doordat de rijken van vroeger veel geïnvesteerd hebben in kunst. Dat zal ook de reden zijn dat Art-Basel, een toonaangevende internationale kunstbeurs (zeg maar, de Tefaf van het hedendaagse) daar zo goed gedijt.

Bazel valt te meer zo op, omdat Bern – een uurtje verderop – er gezapig bijstaat. Bazel lijkt – ook als je het met andere Europese steden van vergelijkbare schaal vergelijkt – dus een uitzondering. De verklaring van het floreren van Bazel is de combinatie van nieuwe economie (hightech denken over gezondheid) met de oude economie (octrooien op pillen draaien).

Juist het leggen van die verbinding is de kunst. Gecombineerd met goede bereikbaarheid en een goed woon- en leefklimaat. De receptuur is eenvoudig en er zit geen octrooi op, maar slaag er maar eens in.

Lenny Vulperhorst, adviseur Andersson Elffers Felix Utrecht

l.vulperhorst@aef.nl 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels