artikel

Messcherpe details in gips beloond met trofee

bouwbreed Premium

Messcherpe details in gips beloond met trofee

Met messcherp afgewerkte, dubbelgekromde vlakken in gips en stucwerk bij een renovatie in Den Bosch is MB Afbouw de unanieme winnaar geworden van de Gyproc Trophy.

Het afbouwbedrijf uit Zaltbommel nam het voormalige hoofdkantoor van de PNEM in Den Bosch stevig onderhanden. Het pand stond al een paar jaar leeg en is gerenoveerd volgens een plan van Van Aken architecten. Inmiddels heeft marketingbedrijf Brand Loyalty zich erin gevestigd. Het pand is op een bijna googliaanse manier ingericht voor het nieuwe werken en uitgerust met film- en conferentiezalen, een professionele fitnessruimte en tal van vergaderkamers. Daarvoor werd het pand gestript tot op het betonnen karkas en vervolgens compleet opgebouwd, met nieuwe gevels en nieuwe indeling. Met een hoofdrol voor gips in het interieur, maar ook voor glas en hout.

Voorzitter van de jury TU hoogleraar Jos Lichtenberg prees de uitvoering van de dubbelgekromde vlakken van de trap in de hal. “De lijnen zijn werkelijk messcherp. Ook de detaillering van de glazen rand die naadloos aansluit op het gipswerk van de borstweringen in de hal is verbluffend. Hoe de jury ook haar best deed, ze kon eigenlijk geen smetje of oneffenheid ontdekken in dit perfect afgewerkte project.”

 

Speciale waardering bij de jury voor de dubbelgekromde vlakken van de trappen.

Innovatieprijs

De prijs werd vrijdagavond uitgereikt tijdens een gala in het Nationaal Militair Museum in Soesterberg. De afbouw daarvan was verzorgd door Kwakman uit Volendam. Hoewel een geduchte kanshebber, was de feestlocatie door het afbouwbedrijf bewust niet ingediend voor de tweejaarlijkse verkiezing.

Behalve de Trophy werd ook een innovatieprijs uitgereikt. Die ging naar Accompli, dat de afbouw voor haar rekening nam van theater De Stoep in Spijkenisse. Voor de realisering van de plannen van architectenbureau UN Studio van Ben van Berkel ging Accompli een bijzondere samenwerking aan met aannemer Vorm Bouw en ingenieursbureau IOB. Zoals wel vaker bij Van Berkel bestond het ontwerp uit allerhande dubbelgekromde vlakken die elkaar onder allerlei lastige hoeken snijden. Hoe ze dat zouden realiseren, mochten de bouwers helemaal zelf uitzoeken, want een definitief ontwerp had de architect eigenlijk niet geleverd, laat staan dat er werktekeningen beschikbaar waren. “Heeft hij daar soms niet voor betaald gekregen?” vroeg Lichtenberg zich hardop af, verbaasd over het ontbreken van zulke essentiële informatie.

Accompli tuigde samen met de aannemer en het gespecialiseerde IOB een gedetailleerd BIM-model op waarin alles zorgvuldig werd uitgedetailleerd. Want aan de wanden van de diverse theaterzalen, de toneeltoren, foyer en andere ruimten worden niet alleen esthetische eisen gesteld, maar ook akoestische en scherpe eisen ten aanzien van brandveiligheid. Lichtenberg roemde de samenwerking en de rol die Accompli zich daarbij zichzelf had toegeëigend. Een jaar voor de montage van de eerste plaat begon Accompli al met de engineering.

De aanwezige afbouwbedrijven kozen vrijdag op basis van informatiepanelen de ook nog zelf een winnaar uit de ingezonden projecten. Ook die ‘publieksprijs’ ging naar Accompli.

Tegelijk met het gala vierde Gyproc het 350 jaar bestaan van moederorganisatie Saint Gobain. De oorsprong van het concern schuilt in de glasfabricage. Zonnekoning Louis XIV zelf gaf in 1665 opdracht voor de oprichting van een spiegelglasfabriek om niet langer afhankelijk te zijn van de op dat moment dominerende Venetiaanse fabrikanten. Een paar jaar later fuseerde de fabriek met een concurrent die, bewust ver van Parijse en internationale pottenkijkers, in het dorpje Saint Gobain een glasfabriek was begonnen. Later richtte de firma zich ook op andere productgroepen om in de 20ste eeuw uit te groeien tot een brede bouwmaterialen multinational.

Managing director Rini Quirijns van Gyproc kon bij de uitreiking van de prijzen zijn verbazing niet verbergen: jullie slagen er telkens weer om met een bepaald niet sexy product als gips ongelofelijk spannende projecten te realiseren.”

Internationaal

De Nederlandse Gyproc Trophy is steevast de opmaat naar een internationale prijsvraag die moederbedrijf Saint-Gobain elke twee jaar organiseert. De tiende editie vindt volgend jaar juni plaats in Praag. Bij de internationale prijsvraag worden winnaars toegekend in zes categorieën.

Reageer op dit artikel