artikel

Blog: ‘Bij ons betaalt u pas na oplevering’

bouwbreed Premium

Zelf uw woning ontwerpen? Het kan bij Groothuis Bouw in Emmeloord. Ik bezocht het bedrijf. Tjonge wat een ervaring was dat. In een behaaglijke ruimte, met links van me drie modelwoningen, werd ik uitermate gastvrij ontvangen.

Daar zat ik dan in een heerlijke leunstoel aan een zware, houten tafel. Mooi opgediend vers bakje koffie erbij en een krakerig koekje. Alsof ik in een kek restaurant was beland. Voor de duidelijkheid: hier worden alle potentiële kopers van ‘Groothuishuizen’ verwelkomd.

Precies zo stel ik mij klantvriendelijkheid voor, het thema van deze blogserie. De directeur van Groothuis, Arnold van der Linde, opende mijn ogen: consumentgerichte bouwers bestaan wel degelijk: een jaar na oplevering komt Groothuis zelfs nog taart brengen.

Vol passie vertelde hij over zijn bedrijf, over zijn medewerkers, over de timmerfabriek, over het feit dat kopers pas na oplevering van de vrijstaande woning geld overmaken. Let wel, het hele bedrag! Logisch, vindt hij: je betaalt toch ook niet voor een halve auto…

“Het enige dat je nodig hebt, is een stukje grond”, sprak de directeur. Nou heb ik juist begrepen dat een kaveltje kopen lang niet altijd even eenvoudig is in elke gemeente… “Waarom gebeurt dit dan niet massaal?” Zijn antwoord: “Consumenten durven het niet.”

Schrijver, onderzoeker en planoloog Vincent Kompier heeft een andere lezing. Hij meent dat veel huizenkopers gewoonweg niet weten wat er qua huizen bouwen mogelijk is. Ze eten wat de pot schaft.

“En niemand zal over zijn vers gekochte huis zeggen dat hij het helemaal niks vindt”, mailde hij me naar aanleiding van mijn eerste blog in deze serie: “Omdat je dan eigenlijk zegt: ik ben stom en maak de verkeerde keuzes.”

Kompier ziet een lichtpuntje: “Zodra de eerste nieuwbouwlofts in de Amsterdamse Houthaven worden opgeleverd en in woonbladen iedereen kan zien wat voor een enorme ruimtelijke kwaliteit die hebben, zal de vraag naar andere woningen sterk toenemen.”

Mijn tussenstand? Ik ben tevreden met de woning die ik heb. Denk je nou echt dat ik zo stom ben om verkeerde keuzes te maken?

 

Thomas van Belzen is onderzoeksjournalist en politiek verslaggever van Cobouw. In deze blogserie ‘De klant is woning’ onderzoekt hij of de Nederlandse woonconsument tevreden is en wat hij verwacht van bouwers. Wilt u reageren op deze blog? Mail dan naar t.v.belzen@cobouw.nl of reageer via Twitter @ThomasvanBelzen.

Reageer op dit artikel