artikel

IJsbouwers TU zetten zinnen op brug Da Vinci

bouwbreed Premium

IJsbouwers TU zetten zinnen op brug Da Vinci

Na een koepel en een kathedraal hebben de Eindhovense ijsbouwers hun zinnen gezet op een brug. In het Finse Juuka moet komende winter een nooit gerealiseerd ontwerp van Leonardo da Vinci verrijzen, met een overspanning van 50 meter.

De brug wordt uitgevoerd in Pykrete, ijs gewapend met vezels dat druksterktes kan bereiken tot 12 N/mm2. Het materiaal is vernoemd naar de excentrieke Brit Geoffrey Pyke die er tijdens de Tweede Wereldoorlog drijvende platforms van wilde bouwen waarop jachtvliegtuigen konden landen.

Sagrada Familia in Ice

Studenten en onderzoekers van de TU Eindhoven pakten het bizarre in de vergetelheid geraakte onderzoek een paar jaar terug weer op. In het Finse plaatsje Juuka bouwden ze een geodetische koepelconstructie met een diameter van 30 meter en afgelopen winter deden ze een poging de Sagrada Família op schaal na te bouwen. Dat lukte niet helemaal, hoewel ze het record voor het hoogste ijsgebouw ooit wel op hun naam schreven met 21 meter.

Dit jaar zet het team onder leiding van docent Arno Pronk de tanden in een brug. Ze hebben hun oog laten vallen op een ontwerp met een overspanning van 240 meter dat Leonardo da Vinci ooit tekende voor de Bosporus. De variant in ijs krijgt een overspanning van 50 meter. In het midden zal hij zo’n 12 meter hoog zijn, hoewel het definitieve ontwerp nog moet worden vastgesteld aan de hand van constructieberekeningen en simulaties die komende maanden plaatsvinden. De brug moet in ieder geval in staat zijn een vierwielaangedreven auto van 1500 kilo te dragen. Zodra die veilig de brug heeft bereden wordt de constructie begin volgend jaar opengesteld voor wandelaars en langlaufers.

Papiervezels

Groot verschil met de eerdere ijsprojecten is volgens Pronk dat het ijs niet met hout maar met papiervezels wordt versterkt. Niet alleen levert dat nog net iets hogere sterktes op, het ijs blijft ook witter en transparanter, bleek uit proeven afgelopen winter. Het zaagsel waarmee de ijsbouwers tot nu toe hun bouwmateriaal versterkten leverde vaak een grauwbruin eindresultaat op, dat moest worden gecamoufleerd met een laagje opgespoten sneeuw. Papiervezels hebben dat nadeel volgens Pronk niet, maar zijn vooral veel gemakkelijker te verwerken.

“Als er tussen de bergen zaagsel die wij verwerkten maar een paar snippers groter dan 3 tot 4 millimeter zaten, liepen de pompen al vast. Op een bepaald moment hadden we continu twee man rondlopen die alleen maar bezig waren met het schoonmaken van de vastgelopen pompen.”

Papiervezels vermengd met water leveren een soort papier-maché op dat veel gemakkelijker te verpompen is. Aan de ijsbrug in Juuka werken naast de TU uit Eindhoven instituten mee uit Delft, Twente, Leuven, Helsinki, Gent, Bath, Edinburgh en Sint-Petersburg.

Reageer op dit artikel