artikel

Blog: Als iedereen precies hetzelfde doet…

bouwbreed Premium

“Wow, ik rijd nu over een echte Dura Vermeer-weg!” Heeft u dat wel eens gedacht? Nee toch?! En ziet een koper het verschil tussen een standaard rijtjeshuis van Ballast Nedam, BAM of Heijmans? Vast niet. Hoe kun je je onderscheiden als iedereen praktisch hetzelfde doet?

Reclame maken. Althans, zo redeneren farmaceuten en cosmeticabedrijven. Menig fabrikant geeft inmiddels meer uit aan marketing- en communicatie dan aan productie. Heineken investeert maar liefst drie keer zoveel in reclame als in machines, fabrieken, vrachtwagens en andere vaste activa. Of zoals Karel Vuursteen, de voormalig bestuursvoorzitter van Heineken, zich eens liet ontvallen: “We verkopen helemaal geen smaak, wij verkopen een imago.”

 

Hoe staat dat in de bouw? Een snelle blik in de tot nu toe gepubliceerde jaarverslagen leert dat ‘reclame’ bij bouwers geen rol van betekenis speelt. In financiële zin dan, want er gebeurt wel het een en ander. Heembouw blogt en tweet zich een slag in de rondte, de Google Ads van de Breman Installatiegroep achtervolgen iedereen die zoekt naar een cv-ketel en Velux is behalve leverancier en producent ook ‘partner’ en ‘ondersteuner’ van klanten. En dan is er natuurlijk Heijmans, de bouwer die storytelling als geen ander onder de knie heeft.

 

Hebben wij niet nodig, wij zijn de beste! Die heb ik vaker gehoord. Natuurlijk zijn er genoeg bedrijven waarvoor dat geldt. En ja, menig bouwer of toeleverancier zoekt naar andere manieren om zich te onderscheiden. Ze zijn bijvoorbeeld ontzettend klantvriendelijk, doen mee aan De Stroomversnelling, breiden hun specialisme uit of zoeken hun heil in een andere branche. Beter dat dan met branchegenoten die precies hetzelfde doen wedijveren om de laagste prijs. Wat doet u anders dan de concurrentie?

Martjan Kuit, redacteur Economie bij Cobouw

Reageer onder deze blog of via Twitter op @MartjanKuit of @CobouwNL

Reageer op dit artikel