artikel

Blog: Attractie

bouwbreed Premium

Ongetwijfeld zijn wel duizend redenen te bedenken waarom dezer dagen de beitel wordt gezet in het spoorviaduct van Delft. De sloop ontneemt latere generaties echter ook de kans om zich te kunnen verbazen over alles wat uit andere tijden bewaard is gebleven. Maar: houden betekent ook onderhouden. Dat kost geld, en dat zit nu even niet zoveel in de gemeentelijke portemonnee.

 

 

Er zijn plannen geweest om een deel van het viaduct te bewaren, en zodanig in te richten dat bezoekers een idee krijgen hoe het geweest moet zijn. Treinen die af en aan door de stad rijden, hoog boven de straat, zo dicht langs de ramen van de huizen dat je vanuit de trein vanaf 8 uur ’s avonds gemakkelijk een deel van het NOS Journaal kunt volgen. Nu de treinen op deze plek ondergronds rijden, hoeft niemand zich meer bespied te voelen door reizigers die even op hun telefoon zijn uitgekeken.

Of het Delftse spoorviaduct in de ruim vijftig jaar dat het de stad doorkruist zo’n beetje versleten is, valt nog te bezien. Het ziet er wat morsig uit maar dat is alleen oppervlakkig; niet iets waar een kwaliteitsbezem geen raad mee weet. De gemeente ziet het viaduct echter vooral als een sta-in-de-weg dat de stad in tweeën deelt. Maar dat kan je ook omkeren. Waarom het viaduct niet ombouwen tot een verhoogd park, of tot een bijzondere wandelroute met uitzicht op de stad?

Iets te beleven

Zoiets is al wel eens eerder gedaan. Zo koos het stadsbestuur van New York er eerder voor om een verhoogde goederenspoorlijn uit de jaren dertig onder de naam The High Line te herontwikkelen. Iets vergelijkbaars is voorgesteld voor de voormalige Hofpleinlijn in Rotterdam, en ook elders in Europa zijn dergelijke plannen aan de orde geweest. Telkens vertelden de deskundigen met nadruk: het gaat niet alleen om de spoorbaan zelf – er moet in de omgeving iets te beleven zijn dat verder gaat dan hobby-horeca die de eerste belastingaanslag niet overleeft. Pas dan heeft een plan kans van slagen.

De omwonenden van het viaduct in Delft bereiden zich inmiddels voor op onrustige tijden. Was het werk aan de eerste spoortunnelbuis al erg, met de sloop van het viaduct en de bouw van de tweede tunnelbuis wordt het verschrikkelijk, kregen ze onlangs van de uitvoerders te horen. Me dunkt dat geschoolde marketingmensen dit hadden kunnen voorkomen. Zij hadden zeker een mooi plan kunnen bedenken, met behoud van het karakteristieke spoorviaduct in Delft. Dan had de stad er zomaar een aardige attractie bij gehad.

Jean Quist, verslaggever Cobouw

Reageren op deze blog? Dat kan via j.quist@cobouw.nl en op Twitter via @JeanQuist

Reageer op dit artikel