artikel

Blog: Help, de Chinezen komen! (Of niet?)

bouwbreed Premium

Blog: Help, de Chinezen komen! (Of niet?)

Op een dag staan de buitenlandse bouwers op de stoep. Zij zullen de Nederlandse bouwmarkt opschudden. Althans, dat wordt al jaren voorspeld. Inmiddels hebben we Duitsers, (half Egyptische) Belgen, Oostenrijkers en een Japanner over de vloer gekregen, maar een echte aardverschuiving bleef uit. Of komen de Chinezen?

Vorig jaar reed ik met een auto door Mongolië. Geen pretje, kan ik u vertellen. Dat wil zeggen: Tot we bij één van de recent aangelegde verharde wegen kwamen. Van Chinese makelij, vertelde de bestuurder van de auto. Opmerkelijk, want Mongolië heeft van oudsher een weinig warme band met zijn zuiderbuur. “We hadden weinig keus”, legde mijn gids uit. “Hun bouwbedrijven kunnen dingen die wij niet kunnen. En ze zijn goedkoop. Daar kunnen wij niet tegenop concurreren.”

 

Bouwen kunnen die Chinezen wel, zag ik toen we een paar weken later in Beijing aankwamen. Je kunt geen vakantiekiekje maken of er staat een bouwkraan op. Ook in de ENR Top 250, de internationale Cobouw50, zijn de Chinezen aan een opmars bezig. De lijst met grootste internationaal opererende bouwers wordt nog altijd aangevoerd door bedrijven uit Spanje (ACS), Duitsland (Hochtief) en de Verenigde Staten (Bechtel), maar China is met achttien noteringen wel erg dominant.

Over bouwers als China Communications Construction Group, China State Construction Engineering Corp. en CITIC Construction hoor je zelden iets in Europese (bouw)media. Behalve als ze een technisch hoogstandje uithalen dan misschien. Tien huizen per dag printen? Geen probleem. In vijftien dagen een hotel van dertig verdiepingen uit de grond stampen? Zo gepiept. 700 bergen platwalsen om er steden op te bouwen? Doen we.

Veel van deze bouwers timmeren ook buiten China flink aan de weg. In Azië natuurlijk, maar ook in Afrika, Zuid-Amerika en de Verenigde Staten. Ook naar Europa wordt gekeken, al gaat het hier misschien wel het moeilijkst. In 2009 krijgt China Overseas Engineering Group Company (Covec) als eerste Chinese bedrijf een groot bouwproject in de Europese Unie. Het consortium neemt een groot snelwegproject in Polen aan. Kosten: 330 miljoen euro, bijna de helft goedkoper dan de opdrachtgever had gedacht. Een koopje dus? Nee. De Chinezen laten het afweten. Twee jaar na de start van de bouw wordt het consortium van het project gezet.

Is daarmee de Chinese opmars afgewend? Allerminst. De Aziaten kloppen niet veel later bij Servië op de deur. Mét een zak geld. Eind 2014 wordt het eerste grote werk opgeleverd: De Pupin Bridge. Dat smaakt naar meer. De Chinese premier Li Keqiang, die het bouwwerk hoogstpersoonlijk komt openen, belooft meer bruggen aan te leggen. Ook zijn er plannen voor een energiecentrale en bouwen de Chinezen de komende twee jaar 400 kilometer aan spoor in het land. Tegelijkertijd stelt Keqiang geld beschikbaar voor landen die in infrastructuur willen investeren. Zestien Midden- en Oost-Europese landen tonen interesse.

Ondertussen in Nederland… Nog geen Chinese aannemer te zien. Er zijn wel buitenlanders: Besix en Cordeel hebben een flink marktaandeel, net als Hochtief, Max Bögl en Strabag. Het Japanse Mitsubishi en het Duitse Franzen Bau werken aan energiecentrales in de Eemshaven en Züblin bouwde De Rotterdam. Voor de rest bleef alles bij het oude. Of komen de Chinezen de Nederlandse bouwmarkt opschudden?

Martjan Kuit, redacteur Economie bij Cobouw

Reageer onder deze blog of via Twitter op @MartjanKuit of @CobouwNL

Reageer op dit artikel