artikel

Digitale innnovator van nu is de bouw

bouwbreed

Veranderingen in de bouw gaan snel. Bouwbedrijven gebruiken moderne IT-oplossingen om efficiency en snelheid te verbeteren. Deze toepassingen bieden mooie voorbeelden van de verbeteringen die te behalen zijn in de digitale wereld. Hier vijf manieren waarop bouwbedrijven de industrie veranderen.

1. Bouwbedrijven gebruiken apps om administratie te beperken.

Laten we als voorbeeld nemen dat een raam gerepareerd moet worden. Vroeger kreeg de glaszetter een vel papier met de relevante informatie. Zodra de klus was geklaard, vulde hij de informatie aan en liet het aftekenen. Dit werd vervolgens aan de administratie gestuurd om in te voeren in het ERP-systeem. Een mobiele servicemanagement-app die gelinkt werd aan bedrijfssoftware veranderde dit proces. Dit betekende minder administratie. De klant kan het werk nu direct goedkeuren en de informatie wordt direct geüpload in het systeem. Geen kans op menselijke fouten meer, en een systeem dat u het realtime plaatje geeft.

2. Bouwbedrijven gebruiken apps om meer uit hun mensen te halen.

Als u uw digitale planning kunt koppelen aan mobiele applicaties, kan diezelfde glaszetter het systeem updaten met de tijd die hij daadwerkelijk aan de klus besteedt. Dit gaat rechtstreeks naar de centrale planning, waardoor een nauwkeurig realtime beeld ontstaat van de beschikbaarheid.

3. Bouwbedrijven gebruiken IT om samen lean supply chains te bouwen.

Slimme bouwbedrijven gebruiken Electronic Data Interchange om zaken te doen met hun partners in de supply chain. EDI (XML) files verbeteren snelheid en de nauwkeurigheid van de communicatie tussen bouwbedrijven en hun leveranciers. Zo wordt de papieren administratie sterk teruggebracht.

Bedrijven plaatsen nu orders via online portals en ontvangen digitale facturen automatisch verwerkt door ERP-oplossingen. Alles gaat nu sneller. In Nederland wordt de bouw ondersteund door een specifiek XML-format (s@lesindebouw). Dit zorgt voor standaardisatie van processen in de gehele markt, waardoor een bouwbedrijf makkelijker beschikt over informatie en efficiency wordt bevorderd.

4. Innovatieve bouwbedrijven worden niet opgehouden door minder innovatieve partners.

Innovaties als het s@les XML-format voor gegevensuitwisseling worden door steeds meer bedrijven omarmd. Maar niet alle bedrijven hebben het papierwerk achter zich gelaten. Ondanks dat kan de juiste IT-oplossing bedrijven helpen om effectief om te gaan met partners die wat minder vooroplopen.

Oplossingen, zoals ScanSys, zijn te gebruiken om papierstromen om te zetten in digitale archieven. De technologie ‘leest’ papierwerk, slaat het op, communiceert de data naar het ERP-systeem waar een voorlopige boeking in de financiële administratie wordt gedaan. Daarna wordt een workflow-verzoek gestuurd naar de budgethouder om de boeking te bevestigen. Geen stapels papier die liggen te wachten op een paraafje. In plaats daarvan traceerbaarheid en transparantie. Digitale technologie helpt bedrijven bij het verbeteren van snelheid en nauwkeurigheid.

5. Innovatie in de bouw is een continu proces.

Bouwbedrijven zijn aan het diversifiëren. Daardoor veranderen hun eisen voor efficiënte administratie ook. Dit is op zijn beurt een drijvende kracht achter nóg meer innovatie.

Het ontvangen van digitale facturen voor bouwmaterialen is één ding, maar wat als de verzoeken voor onderhoudsklussen van externe partijen ook digitaal gecommuniceerd kunnen worden? Direct geüpload in het systeem?

Dit gebeurt op dit moment allemaal al. De Stichting S@les in de Bouw is een new XML-format aan het ontwikkelen om te kunnen voldoen aan de eisen rondom dit soort activiteiten. In theorie kan dan het hele proces al digitaal afgehandeld worden. En ook nog eens altijd en overal, zonder handmatige invoer. En daarmee dus ook zonder fouten.

Kortom, de bouwindustrie laat ons zien wat bereikt kan worden als bedrijven innovatie oppakken en er actief mee aan de slag gaan. Dit is iets waar andere bedrijven naar zouden moeten kijken. De IT-oplossingen die nu beschikbaar zijn, sturen dergelijke verbeteringen aan. Daarom moeten bedrijven kritisch zijn over bestaande processen. Haalt u zelf het beste uit alle beschikbare mogelijkheden?

Jarno van Hurne, product marketing director Business Solutions bij Exact

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels