artikel

Buslijn 70

bouwbreed

Buslijn 70

Net als veel buslijnen zat buslijn 70 van Steenwijk naar Giethoorn in een ‘reizigersdal’. De bus was verliesgevend. Nu niet meer, het is een winstgevende lijn met de dienstregeling zelfs in het Chinees. Hoe een klein stipje op onze landkaart zich razendsnel aanpast aan de vernieuwde klant. Allereerst moet de klant (veel, heel veel Chinezen) de tocht van Amsterdam naar Giethoorn, het Venetië van Nederland, willen maken.

Een handige horecaonderneemster in Giethoorn wist ook dat de Chinese toeristenstroom naar Europa enorm groeit en zij werkte en voerde een plan uit. Nederland heeft immers meer te bieden dan Madurodam en de Keukenhof. En daar kwamen ze aan, de bagage vaak nog groter dan zijzelf en vol verbazing dat de mondkapjes in de tas konden blijven. Giethoorn is net een schilderij volgens hen, is ook zo, maar wij zijn er al aan ‘gewend’.

Het plan kreeg verder vorm: de menukaarten werden aangepast, bijvoorbeeld door aan het ontbijt erwtensoep en pannenkoeken toe te voegen, daar zijn ze gek op. Studenten uit de buurt die zo slim zijn om Chinees in hun vakkenpakket op te nemen lichten tijdens de maaltijden de ingrediënten van de gerechten toe. Bij de plaatselijke supermarkt zijn de stroopwafels en natuurlijk de babypoedermelk niet aan te slepen. Kortom, Rijk de Gooijer, tot zijn dood de beroemdste inwoner van Giethoorn, zou er trots op zijn geweest. Ook de film van Bert Haanstra, Fanfare, kan in een hedendaags Chinees jasje gestoken worden, wordt vast een bestseller in China.

De toegepaste formule: de traditionele vraag is veranderd, er is een ander soort klant. Hoe lok je ze naar je toe en hoe richt je de organisatie klantgericht in en geef je hen een welkom gevoel? Wat was is niet meer, maar er is weer iets nieuws. Giethoorn, ik vind het subliem! Hoe simpel kan veranderen zijn…

Karin Rog, Commercie & communicatie TWW, Oldenzaal

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels