artikel

Blog: Toeval

bouwbreed

Blog: Toeval

Laten we nu voor eens en voor al afspreken dat toeval niet bestaat. Zo was het geen toeval dat op het moment dat de eerste koopkrachtcijfers voor 2015 bekend werden, op deze plek gefulmineerd werd tegen de manier van rekenen van het kabinet. De cijfers waren immers gebaseerd op het drijfzand van de goedheid van verzekeraars en pensioenfondsen om de premies niet te laten stijgen. Toen al werd geconcludeerd dat tegelijkertijd de eisen voor pensioenfondsen aangescherpt werden waardoor een dalende premie er absoluut niet inzit. De pensioenfederatie heeft dat na gedegen rekenwerk nu bevestigd.

Nog minder toeval is het dat in de Cobouw van vandaag op de voorpagina scheidend BAM-topman Nico de Vries zijn zorgen uitspreekt over de aanbestedingspraktijk waarin een aantal bouwers extreem laag inschrijft met alle gevolgen van dien voor de rest, die zich gedwongen voelt het slechte voorbeeld te volgen. Tegelijkertijd spreekt Rijkswaterstaat-topper Cees Brandsen eveneens zijn zorgen uit over deze praktijk. Daar spreken ze bedrijven ook op aan, maar kennelijk tevergeefs. Zelfs de rechter vindt die lage prijzen prima.

Al jaren wordt er volop geklaagd over het prijsbederf. En terecht, Er zitten volop kwalijke kanten aan. Op korte termijn wordt een bedrijf in de lucht gehouden dat het zonder dat prijsbederf niet gered zou hebben. Hoe triest ook als zo’n bedrijf failliet  gaat, voor de gehele bedrijfstak zijn extreem lage inschrijvingen een drama, waar niemand beter van wordt.

Een bijkomend punt is dat door de lage inschrijvingen er door het ‘uitverkoren’ bedrijf niet anders dan gerotzooid kan worden. Uitknijpen van onderaannemers, het inhuren van goedkope krachten via al dan niet louche detacheerders, het is aan de orde van de dag. Logisch dat de overheid dan maatregelen wil nemen in de vorm van een ketenaansprakelijkheid waartegen Bouwend Nederland dan weer moet protesteren. Dat zou niet nodig zijn als bij aanbestedingen bouwers normale prijzen hanteren en niet 20 euro voor een vakman.

Het kan niet anders dan dat dit gedrag ook effecten heeft op de kwaliteit. Geen bedrijf houdt het immers lang vol om een Rolls Royce te leveren voor de prijs van een Toyota Aygo. En dan verbaasd zijn dat de bouw een slechte naam heeft. Laten we dus nu afspreken dat we niet meer gaan prijsduiken. Laat het toeval dan even zijn gang gaan bij de gunning.

Ferry Heijbrock, redacteur Cobouw

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels