artikel

Op zoek naar traditionele innovatie

bouwbreed

Op zoek naar traditionele innovatie

Als een opdrachtgever in vastgoed positief verrast wil worden op gebied van prijs en/of kwaliteit, kan hij beter op zoek gaan naar innovatieve partijen dan naar innovatieve processen.

Bij innovatief aanbesteden omschrijft de opdrachtgever globaal wat hij wenst. Niet te specifiek; zodat de markt de uitdaging kan oppakken om een zo goed mogelijke prijs-kwaliteit verhouding te realiseren. Omdat er geen duidelijke referentie is van de kwaliteit die wordt gevraagd, is het voor de aanbieder lastig in te schatten hoe hij een hogere kwaliteit dan z’n concurrenten kan aanbieden. Er zijn weinig prikkels om net dat stapje extra te doen. Een sporter kan ook pas boven de rest uitsteken als hij weet welke prestatie hij moet overtreffen.

Bij innovatief aanbesteden begin je met een ruim omschreven kwaliteit. Je eindigt met een kwaliteit die binnen het gevraagde kader past en je betaalt daar een passende prijs voor. Op zich niets mis mee, maar het klinkt niet als een kweekvijver voor innovatie.

Bij traditioneel aanbesteden laat de opdrachtgever exact omschrijven welke kwaliteit hij wenst. Vervolgens wil hij de markt uitdagen om die kwaliteit zo voordelig mogelijk aan te bieden. Maar tegelijkertijd daagt hij de aanbieders ook uit om een hogere kwaliteit te leveren. Alleen daarmee kan de aanbieder zich onderscheiden. Een hogere kwaliteit voor hetzelfde geld aanbieden mag immers altijd. Je begint met een duidelijk referentieniveau van de kwaliteit waar je niet onder mag aanbieden. Je eindigt altijd met een hogere kwaliteit dan je had verwacht, en dat voor de laagste prijs. Door vooraf de hoogte van de lat te bepalen, worden aanbieders gestimuleerd nog hoger te springen.

Voor de opdrachtgever in het vastgoed is er meer kwaliteit te behalen als het proces begint met een zo exact mogelijke omschrijving van die gewenste kwaliteit. Vervolgens vraagt hij een beperkt aantal aanbieders in te schrijven. Deze worden vooraf geselecteerd op ambitie; de ambitie om meer kwaliteit te leveren dan de opdrachtgever op grond van de vraag mag verwachten. En dat kan alleen aannemelijk worden gemaakt als de aanbieder in het verleden aantoonbaar heeft geïnvesteerd in innovaties die daadwerkelijk iets hebben opgeleverd.

Opdrachtgevers zijn op zoek naar bedrijven die een traditie hebben in innoveren. Die zijn onder architecten, ingenieurs en aannemers zeker te vinden. Maar je moet er wel gerichter naar zoeken. Een ‘traditionele’ aanbesteding lijkt daarbij misschien een logischer instrument dan een ‘innovatieve’ aanbesteding.

Menno Rubbens, @cepezedprojects

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels