artikel

Innovatieve radiator kan rekenen en verwarmen

bouwbreed

Innovatieve radiator kan rekenen en verwarmen

Datacentra betalen zich blauw aan koeling van hun computers, terwijl tegelijkertijd de buren hun huis voor veel geld warm stoken. Een belachelijke verspilling, vinden drie jonge ondernemers. Hun innovatieve radiatoren kunnen verwarmen én rekenen.

De eerste proefradiator in het Nerdalize-kantoor in hightech incubator centrum Yes! Delft oogt vooral als een strak designproduct. Wat exact achter die behuizing schuilgaat? In elk geval een central processing unit (CPU) van een server en een – geluidloze – koeling op water. Veel meer wil ondernemer Boaz Leupe er niet over kwijt. “Dat is het geheim van de smid. Cruciaal is dat we een manier hebben gevonden om de energie die de server produceert dubbel te gebruiken. Daardoor kunnen we de lage kwaliteit serverwarmte van ongeveer 30° Celsius opkrikken naar 50 tot 60° Celsius.” Op warme dagen wordt de geproduceerde warmte naar buiten afgezogen.

Warmte van de laptop

Het idee voor Nerdalize ontstond door een ongelukje. Bij een winterse verbouwing vernielde Leupe de thermostaat, waarna het erg koud werd in huis. Mede-bedenker en jeugdvriend Matthijs de Meijer (“We kennen elkaar van de peuterspeelzaal”) wist zich te warmen door zijn laptop tegen zich aan te drukken. Daarmee was een innovatief idee geboren, ‘ nerd heat ’. Samen met innovator Florian Schneider richtten ze een jaar geleden hun eigen bedrijf op.

De potentie is enorm, rekent Leupe vlot voor. Datacentra zijn goed voor 3 procent van het wereldwijde energieverbruik, ongeveer de equivalent van 21 miljoen modale huishoudens. Die cijfers blijven oplopen door de toenemende behoefte aan rekenkracht. Bijvoorbeeld voor wetenschappelijk en technisch onderzoek, videorendering en earth modelling .

Servers in woningen en kantoren

Levert de gegenereerde warmte voldoende rendement op voor een sluitende business case? Nee, de verdienste zit er vooral in dat bedrijven geen fysieke datacentra meer behoeven. De servers komen tenslotte in woonhuizen en bedrijven te staan. Leupe: “Van elke euro die Cloud-opslag oplevert, gaat nu 60 cent naar het gebouw en de infrastructuur voor koeling. Dat noemt men overhead. Wij noemen het weggegooid geld.”

De aanpak van Nerdalize is radicaal nieuw. Het Delftse bedrijf neemt de energiekosten voor de servers over. De consument die een driejarig contract afsluit en een ‘GridHeater’ in huis krijgt, betaalt niet voor de verwarming die het oplevert. Dat scheelt volgens Leupe pakweg 70 procent van de energiekosten. De radiatoren zelf, leverbaar in 1000, 1500 en 2000 Watt, worden geplaatst en onderhouden door een monteur. Bedrijven die van de externe rekenkracht gebruikmaken, betalen daarvoor veel minder dan bij een datacenter. En passant wordt fors bespaard op energie en CO 2-uitstoot.

Verlies

Is er geen risico dat berekeningen verloren gaan als er een kinderfietsje tegen de rekenende radiator aanrijdt, of er een kop thee overheen gaat? Nee, verzekert Leupe, daar is de kast op berekend. En zelfs als iets fout gaat, neemt een andere GridHeater het werk over.

Verder is de GridHeater tegen computerinbraak beveiligd met een inbraaksensor. Gaat het alarm af, dan wordt de unit op afstand stilgezet. Bovendien zijn de data versleuteld en door de decentrale aanpak is gegevensdiefstal sowieso uitgesloten. Leupe: “Een inbreker zou zich toegang moeten verschaffen tot honderden locaties. Onmogelijk dus.”

Is de markt klaar voor ‘Nerd heat’? Absoluut, gelooft Leupe. Hij rekent op afzet van enkele duizenden GridHeaters binnen drie jaar. Onder de honderden geïnteresseerden zijn ook enkele grote Nederlandse bouwbedrijven. Vooral op doelmarkt Noorwegen hoopt Nerdalize zijn slag te slaan. Noren houden van design en verwarmen hun huizen bijna uitsluitend elektrisch.

De consument krijgt met het oog op de veiligheid niet specifiek te weten waaraan een server rekent. Best jammer, vinden sommige geïnteresseerden. Leupe: “We bekijken daarom mogelijke uitzonderingen. Het zou toch leuk zijn om te horen dat op jouw radiator een wetenschappelijke doorbraak tot stand is gebracht?”

 

TIPS

1. Houd een gezonde dosis ‘crazy’ op voorraad

2. Breng je idee/concept/product constant naar buiten. Kritiek hoort erbij, uiteindelijk is het niet voor jezelf maar voor je klant

3. En in voor- en tegenspoed: Keep calm and carry on

 

MENING KvK

Ruud Meijvogel, adviseur: “Nerdalize is een jong, creatief denkend bedrijf dat twee klantengroepen met elkaar verbindt die nu nog niets met elkaar te maken hebben. De combinatie van rekenkracht en verwarming is technisch complex, maar ze weten het te vertalen in een sterke en simpele propositie, aantrekkelijk voor een grote groep consumenten en bedrijven. Belangrijk is dat ze bereid zijn samenwerking aan te gaan met andere partijen en dat de ondernemers een goede mix vormen van techniek en commercie”.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels