artikel

Column: De betonnen muur die bouw heet

bouwbreed

Column: De betonnen muur die bouw heet

Stel, je hebt een spin-offbedrijf. En het vervult je met een zekere trots dat je daarmee deel mag uitmaken van een groep jonge technologische ondernemingen. Kortom, je hebt een droom en je begint aan een avontuur. Iets wat je wellicht nooit verwachtte te doen. Het mooie is, dat kenners zeggen dat jouw bedrijf potentie heeft.

En dan is het eindelijk zover. De marketingmolen kan gaan draaien. Je bent er helemaal klaar voor om de bouw te veroveren. Want uit je onderzoek blijkt dat de bouw op zoek is naar de oplossing van een bepaald probleem, en die oplossing heb jij. Je hebt het geluk je product te mogen presenteren op een congres gericht op jouw doelgroep. Terdege voorbereid en met een goed gevoel ga je op pad.

De organisatoren hebben je als laatste ingepland en je wacht nerveus en lang tot het je beurt is om te spreken. Je wordt voorgesteld en daar sta je dan voor een zaal met meer dan honderd mensen. Alles verloopt soepel en je sluit af met ‘bedankt voor de aandacht en zijn er nog vragen?’

Wat volgt is een lange stilte. Misschien slechts een paar tellen, maar het voelt als minuten. Ah, helemaal op de achterste rij steekt iemand de hand op. “Het ziet er wel leuk uit, maar waarom zouden wij hierin investeren? Volgens mij is dit niks voor de bouw.” Je ziet dat anderen instemmend knikken. Au, daar is de eerste kennismaking met de betonnen muur.

Helaas volgen in de loop van de tijd meer aanvaringen. Je probeert de discussie aan te gaan en het tegendeel te bewijzen. Maar veel gehoorde reacties zijn “zolang het niet wordt gevraagd door opdrachtgevers doen wij daar niks mee”of “in deze tijden kunnen wij ons dat niet veroorloven”.

Langzaam maar zeker verlies je je geloof in je innovatie en je begint je te richten op andere sectoren.

Jammer, maar het is de realiteit. Wat zou het aardig zijn als een bouwer contact zou opnemen: “Wij zoeken een oplossing voor ons probleem en wij denken dat jullie wellicht kunnen helpen”. Niet erg als het nog niet 100 procent passend is. Innoveren is immers ook samen een product doorontwikkelen en zo een organisatie laten groeien.

Marijke van Pouderoijen, Freelancer Innovatie en prijsvorming/sales bij Refreshing Future

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels