artikel

Streep door energierekening

bouwbreed

Streep door energierekening

Er wordt veel gesproken over energieneutraal wonen, maar nog weinig huizenbezitters durven de stap te wagen. Waarschijnlijk is de investering de grootste barrière. Daarnaast is er onzekerheid over de opbrengsten, de terugverdientijd en onbekendheid met de technische oplossingen die deze transitie mogelijk maken.

De Energiesprong introduceert daarvoor ‘Ons huis verdient het’, inclusief tv-programma op RTL4, om de consument de drempel over te helpen. Het doel: woningbezitters activeren om aan banken en bouwers te laten horen dat ze energieneutraal willen wonen, zodat deze met voordelige financieringsconstructies en speciaal ontwikkelde verbouwoplossingen komen. Na de eerste aflevering, afgelopen zaterdag, staat de teller op circa 2500 geïnteresseerden (op 14 april). Dat lijkt toch nog een beperkt aantal. Is dat simpelweg onbekendheid of is er een andere verklaring?

Financieel klopt het plaatje, mits de maandelijkse hypotheekkosten voor de verbouwing niet hoger worden dan de gemiddelde 165 euro per maand aan energiekosten (in geval van een rijtjeshuis) die men dan bespaart. De verbouwkosten zijn natuurlijk afhankelijk van het woningtype, maar normaal gesproken is het energiegebruik dat ook.

Het kost doorgaans tijd voordat een noviteit de grote massa bereikt, waarbij het essentieel is om bewust te zijn van de krachten die dit beïnvloeden. De meeste nieuwigheden bereiken namelijk nooit de markt. Rogers legt in zijn klassieker Diffusion of Innovations bloot waarom. Ter acceptatie van een innovatie zijn vijf aspecten het meest bepalend, namelijk: 1. het moet duidelijk zijn wat de meerwaarde is; 2. het moet passen bij de beoogde afnemer; 3. het mag niet te complex zijn; 4. er moet een mogelijkheid tot experimenteren zijn; 5. het moet zichtbaar positief bijdragen aan de sociale status. Met het tv-programma lijken een aantal van deze aspecten te worden getackeld, bijvoorbeeld gebruiksgemak en vragen omtrent de techniek. De grootste uitdaging lijkt dan toch nog te liggen in de risicoperceptie ten aanzien van de forse investering.

Om met Rogers te besluiten, is het nu zaak dat het enthousiasme van de pioniers (ca. 2,5 procent van de markt) overgebracht wordt naar de early adopters(13,5 procent), waarna de weg open ligt voor de massa en verduurzaming van de bestaande woningvoorraad op grote schaal plaatsvindt. Dat biedt perspectief voor de orderportefeuille van de bouwsector.

Roel Gijsbers, TU Eindhoven, onderzoeker faculteit Bouwkunde

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels