artikel

Mag het ietsje leuker zijn?

bouwbreed

Mag het ietsje leuker zijn?

Aanbesteden is een speciale vorm van verkoop. Er moet een match gemaakt worden met een partij waar je niet rechtstreeks mee om de tafel zit.

De aanbestedingsregels en -documenten zitten er als een soort chaperonne tussen om de eisen en wensen van de potentiële klant door te geven. Ten opzichte van de normale sales is er dus een afstand die overbrugd moet worden. We halen dan ook alles uit de kast om de aandacht van de potentiële opdrachtgever te winnen en zo te overtuigen met onze inhoud. Alles? Eh, nauwelijks.

Inschrijvingen blinken doorgaans uit door formeel of wollig taalgebruik en zijn overduidelijk door meer mensen van verschillende afdelingen geschreven. Taaie kost. Weinig inspirerend om te lezen en soms nog tegenstrijdig ook. Alsof iemand monotoon een boek aan het voorlezen is over dingen die u toch al niet wilde weten. Nu steeds meer partijen de weg binnen emvi-criteria weten te vinden, draait alles steeds vaker om verleiding en overtuiging. U zult eerst de aandacht moeten hebben, voordat u inhoudelijk kunt scoren.

Natuurlijk gaat het ook om de inhoud, om de prijs, maar zo lang we met zijn allen alleen de chaperonne het hof maken, kunnen we er nooit met de opdracht vandoor. Bouw die relatie! Sprankel van het papier af!

Verkopen is aandacht geven, luisteren en matches maken. Dat betekent niet alleen dat inschrijvers zich beter in de aanbestedende diensten moeten verdiepen, maar ook dat we kleur moeten bekennen. Stap uit het moeras van het Algemeen Zakelijk Nederlands en durf te laten zien wie u echt bent.

Wanneer werd u voor het laatst enthousiast van uw eigen inschrijving?

Jessica van der Burg, Inschrijfexpert bij Tenderwise

Jessica van der Burg beantwoordt uw niet-juridische vragen over het inschrijven op aanbestedingen. Mail uw vraag naar: cobouw@tenderwise.nl 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels