artikel

Plan Urgenda vraagt nú aanpakken en snel

bouwbreed

Plan Urgenda vraagt nú aanpakken en snel

Om 20 procent energiebesparing te bereiken, moet 
20 procent van de woningen nul-energie worden gerenoveerd. Ofwel 1,4 miljoen. Dat zijn er gerekend over tien jaar 140.000 per jaar. Het vorige week gepubliceerde plan van Urgenda levert volgens Ronald Rovers een mooie bouwopgave op.

Met het plan van Urgenda moeten we alle woningen aanpakken voor 2030. Dat zijn er 437.000 per jaar. Een mooie bouwopgave om uit het slop te komen. Gelukkig hebben diverse partijen dat door. In de Energiesprong zijn de eerste wat grootschaliger projecten gerealiseerd, met de 150 renovaties van Heemwonen in Kerkrade West als klapstuk: seriematig grootschalig en in bewoonde toestand zijn 150 woningen gerenoveerd tot passiefniveau. In tien dagen: elke dag schoof de bouwtrein een woning op en werd achteraan een woning opgeleverd, één per dag dus. In feite een lopende band, maar in dit geval blijft de woning staan en glijdt de werkploeg er langs.

Het werkt, maar het kan nog veel handiger. Als vervolg op dit project sloegen zes coöperaties en vier bouwconsortia vorig jaar de handen ineen; zij willen 111.000 woningen renoveren tot energienotaloos. Eerst één, dan honderd, dan duizend, dan 10.000, en met het zwaan-kleef-aan-effect van vele andere corporaties, die profiteren van de lessen uit de eerste demo’s en proefprojecten aan de slag kunnen gaan. Inderdaad, niet steeds het wiel opnieuw uitvinden, maar een beproefd concept breed uitrollen.

Maar die installatie zit in de weg: steeds door dat huis banjeren op weg naar zolder, weinig werkruimte, lastige aansluitingen, zo was de ervaring in Kerkrade. Dat kan anders, dachten ze bij Wonen Limburg en Volker Wessels. Zij namen een van de eerste vier proefwoningen voor hun rekening en vonden het ei van columbus: de buitenboordmotor. Naast de voordeur verscheen een kast geheel prefab, met alle installaties en besturing kant-en-klaar geplaatst. En gekoppeld aan de leidingen en kanalen prefab opgenomen in de gevelrenovatiedozen.

Opschieten

Door vooral in risico’s te denken, zijn we nog weinig opgeschoten met daadwerkelijke energie- en milieubelastingreductie in de bouw. Comfort en omvang van de woningen nemen toe, maar ook de milieubelasting. Het is hetzelfde als de platenindustrie, die een nieuw tijdperk te lang ontkent, en het grootste deel van de markt is verloren. In de telefoonindustrie is eenzelfde revolutie geweest. Natuurlijk, wie meer belt dan de bundel toelaat, gaat bijbetalen. Hoe helder kan het zijn. Ook voor woningen kan gelden: ga je over een bepaald – gemiddeld – verbruik heen, dan betaal je bij.

Moeten we voor ieder huis een nieuw ontwerp maken of een aangepaste gevel? En als dan de bewoners veranderen? Of kinderen krijgen? Dan klopt van die gepersonaliseerde aanpak niks meer. Die tijd van luxe, het negeren van iedere fysische werkelijkheid, is echt voorbij. Er komen nog 2 miljard aardbewoners aan, en zo’n 3 miljard zijn nu al op zoek naar onze luxe standaard. Natuurlijk zullen er beren op de weg zijn, dat kan niet anders in een tijd van transitie. Gevestigde belangen blijven vechten, natuurlijk, dat ervaar ik al dertig jaar. De schandalen, die we natuurlijk krijgen, nemen we maar op de koop toe.

De corporaties nemen het voortouw, van hen leren we hoe we dit het beste aanpakken en creëren we de schaalvoordelen. Daarna komt de particuliere sector. Lastiger, want individuele eigenaren. Maar als ze slim zijn verenigen ze zich en pakken het gezamenlijk aan volgens de corporatieconcepten. De bouwers moeten het risico dragen. Zij kunnen zich niet langer verschuilen na de oplevering: je levert een product en je levert garantie. Punt. Wat dat betreft zie ik een toekomst voor resco’s. Niet de energieservice company (esco), maar de renovatieservice company (resco). Die neemt zowel energie als onderhoud voor de woning over voor een langere periode, pak hem beet 25 jaar.

Urgenda kwam vorige week met een plan om het allemaal in 2030 voor elkaar te hebben. Het kan, maar dan moeten we wel aan de slag. In sneltreinvaart. En we zetten er wat buitenboordmotoren extra bij.

Ronald Rovers, directeur Sustainable Building Support & Consultancy

www.sustainablebuilding.info

Bekijk het rapport ‘Nederland 100% op duurzame energie. Het kan als je het wilt’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels