artikel

Ik ben dol op LSD!

bouwbreed

Ik ben dol op LSD!

In februari 2014 vond de eerste editie van het Nationaal Bouwdebat plaats; een jaarlijkse arena voor bouw, vastgoed, wetenschap, beleid en politiek. Tijdens deze bijeenkomst kon ik zien hoe verschillende sleutelfiguren in de bouwkolom met elkaar in discussie traden over de vele ontwikkelingen in de bouw.

Hoewel er zeker interessante standpunten werden verwoord door de aanwezigen, viel het, gelukkig niet alleen mij, op dat er nauwelijks over de klant werd gesproken. Wel over innovaties, processen en opdrachtgeverschap.

Gelukkig gaf iemand uit het publiek aan dat hij, als klant, niet zit te wachten op die abstracte thema’s. Je wilt gewoon een mooi huis of werkruimte. Een juiste opmerking die door een van de panelleden helaas ietwat cynisch werd beantwoord. We hoeven volgens hem niet te verwachten dat een bewoner, of beter de eindklant, de kennis en kunde heeft om zijn behoeften goed te verwoorden. Een teleurstellende opmerking en helaas ook illustratief voor de bouw.

Want natuurlijk weet de klant dit wel te verwoorden maar dan heeft de bouwer, architect, of welke schakel in de keten dan ook wel de taak om een LSD-pilletje te nemen. Om de echte behoefte te achterhalen moet je namelijk: L uisteren, S amenvatten en Doorvragen.

Denkt u dat de miljoenen tabletgebruikers precies hebben omschreven welk scherm, moederbord en processoren ze erin wilden hebben? Nee, natuurlijk niet. Het ging om de achterliggende behoefte. Wil men alleen communiceren, is het een statussymbool, etc.

Zie hier de rol van de marketeers. De klant weet vaak precies wat hij wil. Je moet hem echter wel de gelegenheid geven om de behoefte te verwoorden. Dus slik de pil en zorg ervoor dat je klaar zit om te luisteren. Samen te vatten en door te vragen. Je zult zien dat je er snel aan verslaafd zal raken!

Drs. Sjaak Schouteren SMP, manager business development, Cunningham Lindsey Nederland, Rotterdam

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels