artikel

Onderhoudend inschrijven

bouwbreed

Onderhoudend inschrijven

Vaker voor een zelfde aanbestedende dienst inschrijven heeft zijn eigen dynamiek. Evenals elke lange relatie is de grootste valkuil voor het succes ervan het doen van aannames. Aannemen dat u de ander kent, dat u weet wat hij wil, dat hij weet hoe u werkt, hoe u het wilt, enzovoorts.

Niet alleen mensen, ook organisaties veranderen, en vaak sneller dan gedacht. Wanneer meerdere aanbestedingen tegelijk lopen, is de kans bijvoorbeeld groot dat er twee beoordelingsteams zijn. Andere mensen, andere meningen, andere scores. Zo kan hetzelfde plan van aanpak bij twee projecten kloppen en toch bij de één beduidend beter scoren dan bij de ander. De open vragen laten nu eenmaal ruimte voor interpretatie. Daar ga je al.

Iedere keer hetzelfde inleveren, kan best feitelijk de vragen beantwoorden, maar boet voor de lezer beduidend in qua overtuiging. Alles is immers al bekend, zelfs de manier van opschrijven. Niet zo bevorderlijk voor de aandacht die het gaat krijgen, rechtevenredig aan de (verminderde) aandacht die in de inschrijving is gestopt.

Blijf zoeken naar nieuwe invalshoeken, nieuwe informatie, nieuwe ontwikkelingen en blijf bouwen aan uw inschrijvingen.

Want ook uw concurrentie zit niet stil. Waar u met de ene aanbesteding nog mijlenver voorop ligt met kwaliteitsdocumenten of visie, kan dat bij de ander zomaar weer zijn genivelleerd. Ook die andere organisaties vragen feedback en leren waar ze kunnen. Dus zelfs een winnaar zal zichzelf moeten blijven ontwikkelen.

Vraag eens een buitenstaander mee te lezen, denken, schrijven. Zet eens een externe vakinhoudelijke expert in om uw kwaliteitsvisie aan te pakken, plan van aanpak te vervolmaken of alles tekstueel eens te verfrissen. Ook een inschrijving heeft onderhoud nodig.

Jessica van der Burg, inschrijfexpert bij Tenderwise

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels