artikel

Lift zonder hijskabel kan ook omgeving van gebouw ontsluiten

bouwbreed

De ‘zweeflift’ Multi van Thyssen Krupp kan wat de liftenfabrikant betreft meer dan alleen maar de verdiepingen van een gebouw ontsluiten; een cabine kan ook als een automatische ‘people mover’ worden gebruikt die mensen bijvoorbeeld van en naar een treinstation brengt.

Eén van de bijzonderheden van de Multi is het ontbreken van een liftkabel. In plaats daarvan brengt een lineaire elektromotor de cabine omhoog. Tijdens het dalen fungeert deze motor als generator en compenseert zo deels de elektriciteit die voor de opwaartse beweging wordt gebruikt. Het systeem is een variant op de aandrijftechniek van de zweeftrein Transrapid waarin ThyssenKrupp participeerde. Een magnetisch veld voorkomt dat de trein de speciale baan raakt en brengt de wagons in beweging.

Met deze techniek kan een Multi-cabine naast verticaal ook horizontaal door een gebouw bewegen. Een beveiligingsprogramma maakt het mogelijk om een gebouw met meer cabines te ontsluiten. “De algoritmes zorgen ervoor dat tussen de cabines altijd een verdieping aan ruimte zit”, zegt een woordvoerder van Thyssen Krupp uit het Duitse Essen. De fabrikant liet onder de systeemnaam Twin eerder twee cabines verticaal door één schacht bewegen.

Het principe van de Multi is volgens de fabrikant gebaseerd op de paternoster; een ketting van liftplatforms die non-stop van beneden naar boven er weer terug door een gebouw draait; nog wel eens te zien in wat oudere politiefilms. Gebruikers moeten enige handigheid ontwikkelen om zonder ongelukken de continu bewegende paternoster te kunnen benutten. Dat is niet altijd goed gegaan, zegt de woordvoerder van ThyssenKrupp. “Dat is mede de reden dat dit systeem sinds 1974 niet meer mag worden toegepast in de Bondrepubliek”.

Liftkabel

Het ontbeken van een liftkabel loont vooral in gebouwen van 300 meter en hoger, meent de fabrikant. Naarmate de lengte toeneemt wordt een kabel steeds zwaarder en neemt de motor verhoudingsgewijs meer elektriciteit op om de kabel te bewegen dan om de gebruikers naar hun bestemming te brengen. De elektromagnetische ‘zweeflift’ verbruikt grof genomen net zoveel stroom om een cabine omhoog te brengen als een conventionele kabellift.

Een Multi-cabine beweegt met een snelheid van 5 meter per seconde op en neer. Op bestelling vergroot de fabrikant de snelheid, maar nodig is dat eigenlijk niet, vindt de woordvoerder van ThyssenKrupp. “Vooral omdat een cabine over een hoogte van enkele verdiepingen nooit een hogere snelheid haalt.” Het systeem dat de liftenbouwer vanaf 2016 in een handelsuitvoering op de markt wil brengen krijgt cabines voor maximaal acht personen. Een grotere capaciteit is wat de producent betreft niet nodig wanneer meer cabines een gebouw bedienen. Afhankelijk van de hoogte van een gebouw kan een installatie tot negen liftkooien bevatten.

Theoretisch is het volgens de woordvoerder mogelijk om de liftcabines te gebruiken als automatische people movers die mensen vanaf bijvoorbeeld een treinstation naar de gewenste verdieping brengen. De liftenbouwer legt in de ontwikkeling van de Multi vooralsnog de nadruk op het ‘echte’ liftgebruik in gebouwen en op de toepassing in nieuwbouwprojecten. In voorkomende gevallen kan de Multi volgens ThyssenKrupp ook in renovatieprojecten worden gebruikt.

De elektromagnetische ‘zweeflift’ is voor Koos van Lindenberg van het Liftinstituut nog zo nieuw dat hij er nog geen uitspraken over wenst te doen. Vergelijkbare ontwikkelingen van andere fabrikanten zegt hij niet te kennen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels