artikel

Blog: Meer & Beter

bouwbreed

Beter Benutten, Meer Met Minder, Sneller en Beter, Eenvoudig Beter, Meer Bereiken. Jawel, zelfs het volledig generieke ‘Beter & Meer’ bestaat.

Het doet me een beetje denken aan de afhaalthai. Ook daar is het lastig de individuele toko van z’n broeders te onderscheiden. Ik weet nooit meer welke ook alweer mijn meest recente favoriet was. Was het de Thailicious? Top Thai? Of toch de Royal Thai, Faa Thai of de Thai Kitchen? Meestal eindigt de strooptocht in een wilde gok en de hoop op iets eetbaars. U begrijpt; ik ben geen koker, maar dat geheel terzijde.

Waarom die repeterende mantra’s van beter en meer? Heeft ergens een tekstschrijver ontslag genomen waardoor de boekhouder de pen maar ter hand heeft genomen? Is te fel gesneden in het PR-budget? Natuurlijk het moet kort zijn, de lading dekken en betrouwbaarheid uitstralen. Maar welke reclameboodschap moet dat nu niet? In tegenstelling tot het Rijk kan een beetje reclamemaker de weg naar het synoniemenwoordenboek wel vinden.

Een beetje branding en herkenbare PR lijkt me handig als drager van een daadkrachtige overheid. Die eindeloze variaties met Sneller, Beter en Meer moeten op z’n minst zorgen voor verwarring bij het publiek. Duidelijkheid lijkt me essentieel in een land waar draagvlak essentieel is omdat anders iedereen elkaar in de tang poldert.

Het gevolg van deze onvermijdelijke naamsverwarring; de burger weet op enig moment niet meer wel programma hij een goed idee vond en welke juist niet. Misschien is dat juist het doel, bedenk ik me nu. Is het onderdeel van een groter, meer doortrapt plan. Goed geluisterd naar de Amerikaanse politicus Harry Truman: “Als je ze niet kunt overtuigen, breng ze dan in verwarring.” In mijn eigen verwarring levert de wilde gok meestal een laffe curry op. Mispoes, weer niet die ene favoriet. Precies die verwarring blijkt de kurk waarop een matige afhaaltent jarenlang overleeft.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels