artikel

Blog: Heijmans doet het leuk op feestjes

bouwbreed

Blog: Heijmans doet het leuk op feestjes

Bij deze nomineer ik Heijmans voor de titel ‘Meest inspirerende bouwbedrijf van 2014’. Geen ander bedrijf in de bouwsector kwam dit jaar met zoveel gave projecten. Van een mobiele vrijstaande woning voor hoogopgeleiden tot een rioolbuis die energie opwekt. Is de gele reus uit Rosmalen het bouwbedrijf van de toekomst of ‘slechts’ een aannemer met hippe hobby’s?

Heijmans doet het leuk op feestjes, heb ik gemerkt. Wie bouwvreemde vrienden en kennissen op het hart wil drukken dat de bouw echt niet suf, saai, zieltogend of ouderwets is, komt al snel uit bij de Brabantse bouwer. Je kunt dan vertellen over een slim snelwegproject, een kunstzinnig fietspad, de Heijmans One-woning, SPARK, de Fenixloodsen/lofts en de Hydrea Thermpipe. Stuk voor stuk ‘sexy’ projecten. Je zou als ‘high potential’ bijna zin krijgen om in de bouw te komen werken!

Wie de online activiteiten van Heijmans vergelijkt met die BAM, VolkerWessels, Ballast Nedam en Dura Vermeer ziet dat de Brabanders hun vakgenoten lichtjaren voor zijn. Mede dankzij een hippe website, ‘corporate blog’ en fijne graphics, transformeerde het imago van Heijmans in een paar jaar tijd van zielloze ‘kralen rijger’ tot vernieuwende bouwer met frisse ideeën. Knap.

 

Oké, het is niet op alle vlakken hosanna. Zo wordt het geld ook bij Heijmans nog altijd verdiend met traditioneel aannemerswerk. En op dat vlak presteerde het bedrijf de voorbije crisisjaren zoals menig andere bouwer. Vorige maand nog werd bekend dat er 200 arbeidsplaatsen verdwijnen en voor dit jaar verwacht het concern een nettoverlies. Daar kon geen mooie website of leuke innovatie verandering in brengen.

Weggegooid geld dus, dat hippe gedoe? Nee, zei topman Bert van der Els in een interview in het Cobouw50 magazine (november 2014), innovatie kost nu eenmaal geld. “Veel geld. Dan neem je beslissingen die gebaseerd zijn op een visie over tien, vijftien jaar. Misschien is dat in de bouw nog niet zo gebruikelijk.”

De ‘slimme snelweg’ die Heijmans maakte met kunstenaar Daan Roosegaarde leverde tot nu toe nog geen dubbeltje op, erkent hij. Het is wel goed voor het imago. “Dat betekent dat Waternet naar ons toekomt en zegt: kunnen jullie ook een keer die Thermpipe proberen toe te passen?” Innovatie als marketinginstrument. “Dat je die kennis en kunde bij dat bedrijf presenteert kun je marketing noemen. Maar het leidt ook tot opdrachten.”

Is Heijmans inderdaad meer dan een traditionele aannemer met hippe hobby’s? Hebben we hier te maken met de toekomstige DSM, ASML of Philips van de bouw? De toekomst zal het uitwijzen. Voorlopig is Heijmans een inspirerend voorbeeld voor andere bouwers op het gebied van innovatie en marketing. Dat is in de bouw al heel wat waard.

Martjan Kuit, redacteur Economie bij Cobouw 

Reageer onder deze blog of via Twitter op @MartjanKuit of @CobouwNL

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels