artikel

In de bouw is alles anders

bouwbreed Premium

Je zou er een paar hoofdstukken vol kunnen schrijven over de zin van een verbod op traditioneel aanbesteden. Wat ik overigens al gedaan heb in mijn boek ‘Is de bouwwereld klaar voor de Nieuwe Werkelijkheid?’. Dat terzijde.

Nu is de bouw maatschappijbreed gezien natuurlijk een belangrijke branche, ongeveer 10 procent van het bruto nationaal product wordt verzorgd door de bouwwereld. Ook al is 10 procent een knap percentage en vertegenwoordigt dit een smak geld, dan nog houdt dat ook in dat 90 procent buiten de bouw geproduceerd wordt. Dan is de bouw maatschappijbreed denkend een minderheid. Tegelijk is in de bouw alles anders, zo is me dat ooit op het hoofdkantoor van Rijkswaterstaat verteld. Die kunnen het weten.

Qua overheidsbestedingen wordt het beleid geconcentreerd op die vette 90 procent die niet aan de bouw gerelateerd zijn. Dezelfde regelgeving en politieke richtlijnen worden dan ook op de bouw geprojecteerd. Geen enkele fiducie of gevoel voor het afwijkende aspect van ‘in de bouw is alles anders’.

Gelooft er iemand dat fabrikanten als BMW of Mercedes hun auto’s gaan bouwen zoals deze in een bestek met tekeningen door derden geformuleerd zijn? Gelooft er iemand dat Apple, Samsung, Nokia en/of …. er ook maar één seconde over na zullen denken hun mobiele telefoontjes projectgebonden te gaan fabriceren, waarbij de inhoud, spelregels en voorwaarden door anderen ontworpen en vastgesteld worden? Never nooit niet.

De bouw kent niet anders. Een gevolg van het niet beschikken over een eigen onderscheidend marketingproduct. Een product dat hét bouwprobleem van een specifieke groep van opdrachtgevers oplost.

Daarmee kort samengevat waar de toekomst van innovatieve bouworganisaties zal gaan liggen.

Nu de meest interessante opdracht aan allen: DOEN.

Leo van de Wal, trainer/consultant bij CBT Bouw

Reageer op dit artikel