artikel

Durf te veranderen

bouwbreed

Deze column sprak minister Stef Blok uit bij de presentatie van de Cobouw50 op Paleis Soestdijk, bij wijze van een hoofdredactioneel commentaar. Maandag 1 december is Stef Blok gasthoofdredacteur van Cobouw.

‘Let’s go invent tomorrow instead of worrying about what happened yesterday’. Een uitspraak van Steve Jobs, die mij aanspreekt. Jobs was een vernieuwer pur sang. Hij kwam met geheel nieuwe producten, durfde  buiten de gebaande paden  te gaan. Dat durft niet iedereen, want vernieuwen is spannend en kan óók heel ingrijpend zijn. Voor jezelf, voor je bedrijf en voor je medewerkers.

De crisis is hard aangekomen in de bouw. Het heeft veel mensen hun baan gekost. Tegelijkertijd heeft de crisis de branche gedwongen om te vernieuwen. Dat gebeurt nu volop.

Durven vernieuwen

In de bouwwereld kom ik steeds meer bedrijven tegen die durven te vernieuwen. Die niet kijken naar hoe ze het gisteren deden, maar hoe ze ook morgen hun geld nog kunnen verdienen. Bedrijven die flexibel zijn, die inspelen op veranderingen en die niet bang zijn het soms over een heel andere boeg te gooien. Met nieuwe diensten en nieuwe producten.

Zo krijgt de toekomstige bewoner steeds vaker inspraak in de indeling en afwerking van zijn huis. Of neem de opkomst van de kluswoningen: een prachtige combinatie van hergebruik en grotere keuzemogelijkheden voor de consument. Ook zijn er prachtige voorbeelden van modulair bouwen. Prefab-elementen worden in een fabriek gemaakt en ter plaatse in elkaar gezet, eigenlijk net als in de auto-industrie gebeurt. En in één moeite door worden de huizen voorzien van zonnepanelen en een warmtepomp. Van meet af aan dus een energiezuinig huis bij nieuwbouw, of bij renovatie, zoals bij ‘de stroomversnelling’.

Verder zijn er bouwers die zich zijn gaan specialiseren in afbouw, of juist in transformatie, renovatie, isolatie of onderhoud. Ook zien we dat bouwbedrijven hun blikveld verbreden en deelnemen aan vernieuwende projecten. Het ‘prêt à loger’-project van de TU Delft is daarvan een mooi voorbeeld.

Aandacht

Bedrijven realiseren zich dat de markt verandert en spelen in op de ontwikkelingen, zoals een goede ondernemer altijd doet. Maar niet alleen de markt verandert, ook de klant van vandaag is een andere dan die van gisteren.

Kopers zitten niet meer te wachten op rijtjeshuizen of appartementen die zijn bedacht door projectontwikkelaars. Zij willen zo veel mogelijk zelf bepalen hoe hun huis – of gebouw – er uit komt te zien, hoe de indeling wordt en welke voorzieningen het moet krijgen. Ook verwachten zij een goede service, niet alleen voor en tijdens de bouw, maar ook na de oplevering.

Last but not least: bij vernieuwing hoort ook aandacht voor het personeel. Zorg dat de medewerkers in het bedrijf meeontwikkelen. Investeren door een bedrijf in opleiding en bijscholing van het eigen personeel betaalt zich altijd terug. Goed én gemotiveerd personeel is het belangrijkste bedrijfskapitaal.

Als de bouw zich op deze manier verder weet te vernieuwen, dan kan ze de toekomst met vertrouwen tegemoet zien. Een innoverend bedrijf – zeker in de bouw – blijft nieuwe ontwikkelingen opzoeken, biedt mensen weer werk en is zo op zijn toekomst voorbereid.

Minister Stef Blok (Wonen en Rijksdienst)

Reageren op deze tekst? Dat kan via redactie@cobouw.nl en op Twitter via @CobouwNL

Stef Blok is op 1 december gasthoofdredacteur van Cobouw. Deze column sprak hij gisteravond uit bij de presentatie van de Cobouw50 op Paleis Soestdijk.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels