artikel

Het gaat geweldig in de bouw

bouwbreed

Het gaat geweldig in de bouw

Het gaat geweldig in de bedrijfstak bouw. Iedereen vrolijk naar zijn werk, we verdienen allemaal bakken met geld, de veiligheid is gegarandeerd, en de orderportefeuilles zijn vet gevuld.

Wie dit beeld heeft van de bouwwereld kan mijn columns beter niet lezen; dit is nummer 1. De huidige gang van zaken in de bouwwereld is volledig het omgekeerde. Dat is lastig en vervelend, om het vriendelijk uit te drukken. Toch denk ik dat dit toekomstbeeld mogelijk moet zijn.

De huidige bouwmarkt wordt gekenmerkt door traditioneel ingestelde bedrijven, die van aanbesteding naar aanbesteding trekkend elkaar de projecten af proberen te snoepen. Want de aanwezige productiecapaciteit mag niet stil vallen, dat kost geld.

Wat over het hoofd wordt gezien, is dat deze manier van werken leidt tot 10 procent faalkosten en 2 procent winst. Sommige ervaren uitvoerders vinden die 10 procent nog te laag. De industrie doet het omgekeerd: 10 procent winst en 2 procent faalkosten. Hebben die een betere opleiding dan wij in de bouw?

Dit gegeven zou bij iedere bouwvakker strak tussen de oren moeten zitten, met de driveom in een zo kort mogelijke periode gelijkwaardig aan de industrie te willen functioneren. We zoeken de oplossingen ook aan de productiekant. We bimmen en leanen er inmiddels lustig op los. Ja, het zijn stapjes tot stappen voorwaarts.

Op één aspect na: het probleem van de bouw zit hem niet alleen aan de productiekant. Aan de marketingzijde manifesteert zich een veel groter probleem. Traditionele bouwbedrijven hebben géén product, maar productiecapaciteit. Met een productiecapaciteit kun je marketingtechnisch helemaal niets. Bij aanbestedingen géén onderscheid, behalve het onderscheid wat je niet moet willen maken: het laagste prijskaartje.

Leo van de Wal, CBT-Bouw

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels